کد خبر : 13971
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 8:20

بخشدار فشافویه پاسخ داد:ماجرای تخریب ۱۷ واحد دامداری غیرمجاز در مجتمع دام گستر

بخشدار فشافویه پاسخ داد:ماجرای تخریب ۱۷ واحد دامداری غیرمجاز در مجتمع دام گستر
ماجرای تخریب ۱۷ واحد دامداری غیرمجاز در مجموعه دامگستر که با دستور قضایی و توسط اداره جهاد کشاورزی و بخشداری و نیروی انتظامی انجام شد بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد. برخی که منافع‌شان در این قلع و قمع به خطر افتاد شروع به جوسازی کردند.

به گزارش کلینی نیوز، چند روز بعد از تخریب واحد‌های دامداری غیرقانونی در مجتمع دام گستر، ماجرای تخلفات گسترده در این مجتمع و اقداماتی که در دو سال گذشته توسط بخشداری حسن‌آباد فشافویه برای احقاق حق دامداران واقعی این مجتمع و شناسایی فساد گسترده مالی و زمین‌خواری و مسائل مربوط به امنیت غذایی انجام گرفته است را از هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه پیگیر شدیم.

هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با  تشریح روند شکل‌گیری مجموعه دامگستر گفت: اواخر دهه ۶۰ دولت برای اینکه دامداری‌های سطح شهر تهران را ساماندهی کند در بخش فشافویه ۲۰۰۰ هکتار برای این منظور در نظر گرفت و به این ترتیب طرح انتقال دامداری‌ها به این منطقه انجام شد.

این مقام  دولتی در ادامه افزود:قرار بود اینجا مجموعه دامپروری نمونه کشور باشد که هم علوفه تولید کند و هم در زمینه دامپروری و تولید شیر فعالیت داشته باشد. ۲۲۶ دامدار شناسایی، واحد‌های آن‌ها در بافت داخل شهر تهران جمع‌آوری و در این مکان ساماندهی شدند.

تا مدت‌ها مدیریت این مجموعه دست دولت بود، تا اینکه به این نتیجه رسیدند که این مجموعه به خود دامداران و تعاونی که در اینجا شکل گرفت سپرده شود.

متأسفانه اتفاقاتی رقم خورد و افرادی به عنوان مدیرعامل تعاونی مشغول فعالیت شدند که در کنار این تعاونی یک شرکت سهامی خاص تشکیل و به ثبت رساندند تا تمام اختیارات این مجموعه به سهامی خاص منتقل شود.

از این بعد روند تغییر کرد و زمینی که قرار بود رایگان در اختیار دامداران قرار گیرد به دامداران فروخته شد. مدیران شرکت هم در همه حوزه‌ها از نهاده‌های دامی‌تا علوفه و ساخت‌وساز‌ها دخالت کردند.

  امام جمعه شهرحسن آباد فشافویه تغییر کرد

وی به ساخت واحد‌های غیرقانونی دامداری که مشکل بزرگ مجموعه دامگستر است اشاره کرد و از تخلفات دیگر مدیران این مجموعه گفت: مرجع صدور جواز ساخت و ساز در خارج از شهر و روستا با بخشداری است و قاعدتاً بعد از اینکه پروانه‌های تأسیس دامداری و بهره‌برداری از جهاد کشاورزی و مرجع دیگر صادر شد باید به بخشداری مراجعه و جواز بگیرند. تا یک مدت این کار انجام می‌شد، ولی بعد از چند وقت مجموعه دامگستر با ادعای اینکه ما شهرک هستیم بدون ارائه مستندی در این زمینه دست به تخلفات گسترده در حوزه ساخت و ساز زدند.

وی افزود:از طرف دیگر سد فشافویه که دولت آن را ساخت و قرار بود یک سوم آب این سد به دامداران و دو سوم دیگر به کشاورزان روستا‌های پایین دست اختصاص پیدا کند، ولی حقابه کشاورزان پایین دست که سند مالکیت همه آن‌ها ثبت شده است توسط مجموعه دامگستر محقق نشد و مدیران آنجا به شکل غیرقانونی آب را تصرف کردند، به این ترتیب سد فشافویه به محلی برای خوشگذرانی و جت اسکی و ورزش‌های آبی افراد پولدار که هیچ شناختی از دامداری ندارند تبدیل شد.

بخشدارفشافویه از ظلم بزرگی به دامدارانی شد اظهارداشت: متأسفانه مسئولان متخلف این مجموعه قراردادی که با دامدار بستند به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که اگر همین امروز اراده کنند می‌توانند زندگی دامدار را از او بگیرند و دامدار که همه زندگی‌اش را برای تولید گذاشته به خاک سیاه می‌نشیند.

  بازدید سرزده سرپرست بخشداری فشافویه از روستای قلعه محمدعلی‌خان

وی ادامه داد: در کنار این موارد جرائم دیگری مثل جعل سند و مدرک و آلوده کردن کارمندان دستگاه‌های مختلف اجرایی در کارنامه این فرد متخلف و اطرافیان او به چشم می‌خورد.

حسین خانی افزود:زمانی که مسئولیت حراست فرمانداری ویژه شهرستان ری را برعهده داشتم روی این پرونده کار می‌کردم. با توجه به داشته‌های اطلاعاتی زمانی که مسئولیت بخشداری فشافویه به من سپرده شد با ورود دستگاه قضایی و نظارتی و اطلاعاتی برخورد‌هایی با تخلفات این مجموعه رقم خورد و هنوز هم این برخورد‌ها ادامه دارد. پرونده فساد این مجموعه ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده و پای افراد مختلف و بالادست خارج از بخش به این ماجرا کشیده شد. هم‌اکنون این پرونده در دادسرای ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی است و به جا‌های خوبی هم رسیده است.

بخشدار فشافویه درباره تخریب ۱۷ واحد غیرمجاز در مجموعه دام گستر و ادامه این روند می‌گوید: واقعیت این است ما هم راضی نیستیم مجموعه‌ای که برای ساخت آن سرمایه‌گذاری انجام شده و به نوعی یک سرمایه ملی هم محسوب می‌شود را تخریب کنیم.

وی در ادامه افزود:اما افرادی که دامدار نیستند هر کدام ۲ تا ۳ هکتار از این زمین‌ها را با زد و بند و ارتباطاتی که دارند به شکل رایگان یا قیمت پایین‌تر گرفته و اطراف آن را دیوارکشی کردند به امید اینکه روزی بتوانند با قیمت بالاتر بفروشند و سود کلانی به جیب بزنند. در حالی که دامدار‌ها باید در این زمین‌ها کشاورزی کنند و علوفه دام‌شان را تأمین کنند.

  سگ های ولگرد معضل جدی شهر حسن آباد است

با توجه به اینکه این منطقه آب و زمین‌های مرغوب قابل کشت دارد باید این زمین‌ها در اختیار دامدار قرار می‌گرفت، اما به آن‌ها ظلم کردند.

حسین خانی ادامه داد:قرار بود هر دامدار علاوه بر دامداری چند هکتار زمین کشاورزی هم در اختیارش قرار بگیرد، ولی این اتفاق نیفتاد. فراتر از این‌ها خارج از پلاک ۳۴، اراضی منابع طبیعی را که در پلاک ۲۰۹ قرار دارد نیز تصرف کردند.

وی افزود:ما سال گذشته ۵۰۰ هکتار از این اراضی را پس گرفتیم و امسال نیز ۸۱ هکتار از این اراضی آزادسازی شد. نگاه ما این است به کسی که دامدار واقعی است کمک کنیم. مجموعه دولت و نظام تأکید بسیاری بر تولید دارند و باید از تولید‌کننده واقعی حمایت شود. اما کسی که ۳ هکتار زمین می‌گیرد و ۵ تا ۱۰ رأس گاو و یک کارگر در آنجا قرار می‌دهد مشخص است که دامدار نیست و به دنبال تولید و دامداری نیامده است. او دنبال ارزش افزوده‌ای است که در آینده برای او ایجاد شده تا بفروشد.

خوشبختانه اداره جهاد کشاورزی تعدادی از مجوز‌هایی را که به ناحق داده شده بود باطل کرد. ما قائل به این هستیم که مجموعه دام گستر ۲۲۶ دامدار واقعی دارد و ما باید به این‌ها کمک کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.