کد خبر : 18373
تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 9:12

توقف تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس در غزه

توقف تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس در غزه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه اعلام کرد که توقف تجارت با اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن این کشور جهت تن دادن به آتش‌بس در غزه صورت گرفته است.

به گزارش کلینی نیوز، تصمیم روز پنجشنبه ترکیه برای متوقف کردن کلیه مراودات تجاری اعم از واردات و صادرات با اسرائیل بعد از حمله موشکی و پهپادی ایران در فرودین ماه امسال به رژیم صهیونیستی، تازه‌ترین نمود تشدید تنش و وخامت روابط میان دو کشور محسوب می‌شود.

براساس گزارش یورونیوز، آقای اردوغان روز جمعه طی سخنانی در جمع انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه در استانبول گفت: «ما برای وادار کردن اسرائیل به برقراری آتش‌بس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، اقداماتی انجام داده‌ایم.»

وی در همین راستا افزود: «ما عواقب این گامی را که ضمن هماهنگی و مشورت با دنیای تجارت خود برداشته ایم، زیر نظر خواهیم داشت.»

ترکیه، از معدود کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد، پیش از این در ماه آوریل اعلام کرده بود که صادرات خود به اسرائیل را محدود می‌کند و این محدودیت ۵۴ محصول از آهن و فولاد گرفته تا سوخت جت را شامل خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما با هیچ کشوری در منطقه به دنبال خصومت و درگیری نیستیم و نمی‌خواهیم در این جغرافیا شاهد درگیری، خون یا اشک باشیم.»

وی سپس با اشاره به تصمیم اتخاذ شده برای توقف مراودات تجاری با اسرائیل گفت: «ما اکنون می‌دانیم که کار درست را انجام داده‌ایم.»

قای اردوغان پیش‌تر اسرائیل را به «تروریسم دولتی» متهم کرده و بنیامین نتانیاهو را «قصاب غزه» لقب داده بود.

حزب تحت ریاست رجب طیب اردوغان در انتخابات محلی ۳۱ مارس متحمل شکستی تاریخی شد و کنترل بسیاری از شهرها را به ویژه به حزب اسلامگرای «رفاه‌ نو» که خواستار اقدامات سخت‌تر علیه اسرائیل است، واگذار کرد.

آقای اردوغان پس از شرکت در نماز جمعه استانبول به خبرنگاران گفت: اسرائیل تاکنون ۴۰ تا ۴۵ هزار فلسطینی را با وحشیگری تمام به قتل رسانده است و منطقی نیست که ما به‌عنوان مسلمان در برابر اتفاقاتی که می‌افتد، دست بسته بمانیم.

اردوغان خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بی‌رحم است و این بی‌رحمی را علیه کودکان، زنان و سالمندان در غزه نشان داد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تمام غرب به رهبری آمریکا به نفع اسرائیل کار می‌کند، تصریح کرد: همه این ظرفیت‌ها را بسیج کردند و مردم ضعیف فلسطین را رها کردند تا در برابر بمب‌های اسرائیل جان خود را از دست بدهند، بنابراین ما دیگر تحمل این وضعیت را نداشتیم و ۹.۵ میلیارد دلار حجم تجارت دوجانبه را نادیده گرفتیم و درهای تجارت با اسرائیل را بستیم.

واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری

رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری با هدف اعلام حمایت از ملت فلسطین و توقف تجاوز به نوار غزه واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه به دلیل نقض قراردادهای تجاری بین دو طرف است.

این وزارتخانه افزود که تل آویو در اقدامی تلافی‌جویانه، تصمیم به کاستن از سطح روابط اقتصادی میان ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین و نوار غزه گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.