کد خبر : 18496
تاریخ انتشار : جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 8:59

رئیس رژیم اقلیم کردستان عراق از ایران چه می‌خواهد؟فیلم

رئیس رژیم اقلیم کردستان عراق از ایران چه می‌خواهد؟فیلم
اگرچه احتمالاً خواسته‌های ایران در این سفر مربوط به مسائل امنیتی و ژئوپلیتیک و نیز گسترش روابط تجاری و اقتصادی بوده است، اما نچیروان بارزانی که هم‌اکنون در اربیل و بغداد با مشکلاتی مواجه است

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه ایرانی انتخاب،احتمالاً به‌جز این موارد خواسته‌های دیگری هم داشته است که به‌خوبی می‌داند اگر قابل‌حل باشند این تنها ایران است که می‌تواند آن‌ها را حل کند، مخصوصاً اینکه مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم چندی پیش پیرامون این مشکلات به آمریکا سفرکرده بود و تقریباً دست‌خالی برگشته بود.

روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ نِچیروان بارزانی در صد هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد و با مقامات عالی ایران ازجمله رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب دیدار کرد.

انجام این سفر در شرایط کنونی از جنبه‌های گوناگونی دارای اهمیت است؛ زیرا این سفر بعد از چند اتفاق مهم ازجمله سفر اردوغان به اقلیم در اوایل اردیبهشت‌ماه، حمله موشکی ایران به مرکز موساد در اربیل اواخر دی‌ماه ۱۴۰۲، اوج گرفتن اختلافات داخلی در میان احزاب کردی در اقلیم کردستان و مهم‌تر از همه حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی انجام می‌گرفت.

  همدردی اوکراین با قربانیان حمله موشکی ایران به مقر موساد

واقعیت این است که علیرغم اختلافات و سرد شدن روابط ایران با اقلیم کردستان عراق که در بعضی مقاطع شاهد آن بوده‌ایم؛ اما روابط دو طرف به سبب اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیار نزدیک بوده است.

به سبب همین درهم تنیدگی‌های چندوجهی و نیز تجربه سال‌ها حضور رهبران اقلیم کردستان در ایران شناخت دو طرف از همدیگر بسیار بالا است. در سایه چنین نزدیک تاریخی، ایران به‌طور سنتی و علیرغم بعضی تبلیغات مغرضانه که وجود دارد بزرگ‌ترین و صادق‌ترین حامی اقلیم کردستان عراق در برخورد با مشکلات و تهدیداتی بوده که با آن مواجه بوده است. این موضوعی است که حتی مقامات اقلیم کردستان بار‌ها به آن اشاره‌کرده‌اند.

برای مثال در ابتدای شهریور سال ۱۳۹۰ در جریان سفر تاریخی دکتر ظریف به اقلیم کردستان عراق، آقای مسعود بارزانی در کنفرانس مطبوعاتی به‌صراحت گفت: پس از حمله داعش بلافاصله ما از همه کشور‌ها درخواست کمک کردیم و ایران اولین دولتی بود که تسلیحات و کمک‌هایش را در اختیار ما قرارداد.

  افزایش تمایل نوجوانان ایرانی به گل و الکل؛مرگ روزانه ۱۳ ایرانی به علت اعتیاد

مسعود بارزانی در مصاحبه‌ای که چند ماه بعد و در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۰ با روزنامه حریت ترکیه داشت در مورد نجات شهر اربیل از دست داعش و نقش ایران با محوریت سردار سلیمانی چنین گفته بود:داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و بیم آن می‌رفت که شهر به‌زودی اشغال شود. من برای گرفتن کمک با آمریکایی‌ها، ترکیه، انگلیس، فرانسه و حتی عربستان تماس گرفتم که همه مقامات این کشور‌ها در جواب گفتند که فعلاً هیچ کمکی نمی‌توانند بکنند. او می‌گوید، اما بعدازاین بلافاصله با ایرانی تماس گرفتم و آن‌ها شماره سردار سلمیانی را به من دادند و من تاوَن با حاج قاسم تماس گرفتم و ایشان خیلی زود با ۵۰ نیرو به فرودگاه اربیل رسید. سریعاً به محل درگیری رفتند و نیرو‌های پیشمرگه را سازماندهی دوباره کردند و در عرض چند ساعت ورق به نفع ما برگشت. در ضمن کمک‌های تسلیحاتی ایران نیز به ما رسید. این موضوعی بود که نچیروان بارزانی رئیس فعلی اقلیم کردستان در سفر خود به تهران و در دیدار با مقامات ایرانی به‌درستی به آن اذعان کرد و بیان داشت که ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان بوده است.

 

  رئیسی: منتظر قانون حجاب نباشید، به تکلیف خود عمل کنید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.