کد خبر : 8356
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مهر 1401 - 8:10

باقر و سیامک نمازی آزاد شدند و بازگشت ۷ میلیارد دلاری

باقر و سیامک نمازی آزاد شدند و بازگشت ۷ میلیارد دلاری
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل مدعی شد باقر نمازی زندانی دوتابعیتی از زندان آزاد و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز آزاد شده اما همچنان در ایران است.

 به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های داخلی در بیانیه‌ای که دوجاریک به نقل از دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر کرد، گوترش از قبول درخواست‌هایش از رئیس جمهور اسلامی ایران مبنی بر اجازه خروج باقر نمازی برای معالجه در خارج از کشور تشکر کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در این بیانیه گفت: خوشحال است که سیامک نمازی پسر باقر نمازی از بازداشت آزاد شده است.

وی اضافه کرد: ما به تعامل با مقام‌های ایرانی در مورد طیفی از موضوعات مهم از جمله وضعیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ارتقا و حمایت از حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

همچنین جارد گنسر وکیل سیامک نمازی هم عصر شنبه به خبرنگار رویترز گفت که سیامک نمازی با مرخصی یک هفته‌ای و قابل تمدید از زندان ایران خارج شده است.

نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت که یک کشور منطقه برای «آزادی همزمان زندانیان» میان ایران و آمریکا میانجیگری کرده است.

به نوشته نورنیوز در هفته‌های اخیر «گفتگوهای فشرده‌ای» با میانجیگری این کشور که از آن نام نبرد برای آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی در جریان بود.

آفتاب نیوز نوشت: طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

خبرگزاری ایرانا  در تحلیلی می نویسد: انتقال ۷ میلیارد دلار به تهران در ازای آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند، تغییر قابل توجهی در سیاست ایالات متحده به شمار می رود زیرا چنین پرداختی از سوی آمریکا درخواست‌ های خانواده ستاره طلایی (Gold Star Families) برای وادار کردن تهران به پرداخت غرامت جهت احکام تروریسم دادگاه های ایالتی قبل از آزادسازی وجوه مربوط به تهران را نادیده می‌ گیرد.

باقر نمازی در دوران حکومت رژیم محمدرضا پهلوی در ایران، مدتی استاندار خوزستان و معاون وزیر کشور بود و بعدها به عنوان نماینده یونیسف در کشورهایی چون سومالی، کنیا و مصر خدمت کرد و در سال ۱۹۹۶ از این سازمان بازنشسته شد.

از نکات قابل توجه دوران مسئولیتی باقر نمازی، حادثه سینما رکس آبادان است که در دوران استانداری او در خوزستان اتفاق افتاده است.

از آنجا که دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، هر دوی این افراد به عنوان «ایرانی» به اتهام «همکاری با دولت متخاصم»‌ در کشور محاکمه و محکوم شدند. در دادگاه سیامک نمازی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی تحت عنوان «خاندان نمازی»؛ بزرگ خاندان نفوذ و جاسوسی را بهتر بشناسید، می پردازد.

در این گزارش آمده است: به دست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و . . . یک روش جاسوسی است.

کشورهای بیگانه معمولاً بنابر اهداف خودشان، امروزه همین کار را در خط سیر فعالیت‌های امنیتی، جاسوسی و حتی براندازانه، انجام می‌دهند.

پیش از این، این اقدامات در قالب شیوه‌های ابتدایی مانند آمارگیری و سرقت اطلاعات و . . . انجام می‌شد اما امروزه شیوه‌های بسیار مدرن‌تری بهکار گرفته می‌شود؛ یکی از این شیوه‌ها، استفاده از پوشش موسسات بین‌المللی آموزشی و عام‌المنفعه با رنگ‌وبوی حمایت از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و کودکان و گاهی هم در قالب مشاوره‌های اقتصادی و حل معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی است.

غرب مدت‌هاست که از این پوشش استفاده کرده و اقدام به شناسایی، جذب و آموزش نیروهای نخبه و تاثیرگذار کشورهای هدف می‌کند، تا در آینده بتواند اهداف استراتژیک خود را در آن کشورها به سرانجام برساند.

موسسه همیاران غیر دولتی ایران (غدا) به مدیر عاملی محمد باقر نمازی یکی از موسساتی بود که در پوشش فعالیت‌های عام‌المنفعه و ارتباطات با نهادهای بین‌المللی، نقش موثری در پیاده سازی پروژه نفوذ در ایران بر عهده داشت.

بررسی سیر زندگی محمد باقر نمازی و پسرش سیامک، کمک شایانی به آشنایی با نحوه عملکرد سرویس‌های جاسوسی در پوشش سازمان‌های مردم نهاد برای نفوذ در ساختار جمهوری اسلامی‌ می‌کند. از همین رو بنا داریم تا با واکاوی زندگی نمازی‌ها، برخی ابعاد اقدامات دشمن در پروژه نفوذ را بررسی کنیم.

سال ۱۳۹۴ بود که خبر دستگیری سیامک و محمد باقر نمازی دوتن از سرشبکه‌های جاسوسی و نفوذ در کشور منتشر شد.

این اقدام دستگاه اطلاعاتی آنقدر مهم بود که هجمه‌های سنگینی علیه کشورمان برای آزادی این دو نفر از سوی غربی‌ها شروع شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »