کد خبر : 21235
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 19:18

واکنش ایران به حرفهای مدیر رادیو و تلویزیون‌ دولتی تی آر تی ترکیه

واکنش ایران به حرفهای مدیر رادیو و تلویزیون‌ دولتی تی آر تی ترکیه
مدیرکل سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (تی‌آرتی):ما در پایان امسال شبکه تی‌آرتی فارسی را راه‌اندازی می‌کنیم. ما نباید ایران را راحت بگذاریم

به گزارش کلینی نیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان ایران‌ستیزانه اخیر مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، طی گفت‌وگویی با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، بر ضرورت پرهیز از سخنان تفرقه‌انگیز تأکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مراقبت از فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با «فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اظهارات اخیر از طرف برخی از مسئولان رسانه‌ای ترکیه باعث تکدر خاطر افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران شده که باید از آن اجتناب کرد.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تقویت مناسبات با همسایگان است و در میان همسایگان، جمهوری ترکیه جایگاه ممتاز و قابل توجهی دارد.»

زاهد سوباجی، مدیرکل سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (تی‌آرتی)، روز ۹ اکتبر در سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه اولوداغ بورسا اعلام کرد که پخش شبکه تی‌آرتی فارسی تا پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

او گفت: «ما در پایان امسال شبکه تی‌آرتی فارسی را راه‌اندازی می‌کنیم. ما نباید ایران را راحت بگذاریم.» رسانه‌های ترکیه این اظهارات را منتشر کردند و گزارش دادند که مدیر تی‌آرتی در همین سخنرانی باز هم درباره «آشفته کردن» ایران صحبت کرده است.

بسیاری از مفسران، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران نیز سخنان سوباجی را محکوم کرده و تاکید کرده‌اند که «این موضع‌گیری علیه ایران تنها در خدمت منافع اسرائیل و آمریکا خواهد بود».

هرچند مقام‌های ایرانی، از جمله احمد نوروزی، معاون برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی به شدت اظهارات رئیس تی‌آرتی را محکوم کرده است

روزنامه راست افراطی آیدین‌لیک در شماره ۱۴ اکتبر خود با سرخط «مدیر تی‌آرتی باید فورا برکنار شود» به نقل از دوغو پرینچک، رئیس حزب وطن، به این موضوع پرداخت. این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حمایت کرده بود.

به گفته‌ مهمت علی گولر، ستون‌نویس روزنامه سکولار و ضد دولتی جمهوریت ترکیه، سخنان سوباجی تازه‌ترین نشانه و مدرک از سیاست‌های ضد ایرانی است که حزب حاکم عدالت و توسعه آن را دنبال می‌کند.

او نوشت: «صریح بگویم: آمریکا و اسرائیل از این که ترکیه ایران را ناراحت کند، بیشترین رضایت را خواهند داشت.»

پاسخ سوباجی به انتقادات

سوباجی روز ۱۴ اکتبر در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس تلاش کرد به انتقادات پاسخ دهد و گفت که این اظهارات «خارج از چارچوب» سخنان او تعبیر شده است.

او گفت که در سخنرانی خود توضیح داده است که تی‌آرتی با پخش برنامه به ۴۱ زبان مختلف به یک نام جهانی تبدیل شده، و افزود که هنگام صحبت درباره راه‌اندازی تی‌آرتی فارسی، تنها به رقابت‌پذیری این شبکه اشاره کرده است. او همچنین تاکید کرد که تی‌آرتی فارسی به گسترش روابط ترکیه و ایران کمک خواهد کرد.

اهمیت زمان‌ اظهارات مدیر تی‌آرتی

برای بسیاری، زمان‌بندی اظهارات مدیر رادیو تلویزیون دولتی ترکیه نیز مهم است. در این زمینه دو جنبه اصلی قابل توجه است.

اول این که خاورمیانه در یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود قرار دارد و ایران و اسرائیل هیچ‌گاه تا این حد به یک درگیری نظامی مستقیم نزدیک نبوده‌اند.

نکته دوم این که آقای مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور جدید ایران، از ترک‌های ایران است و می‌تواند به زبان ترکی صحبت کند.

اردوغان در اولین اظهارات خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تبریک به پزشکیان، با اشاره به ریشه‌های رئیس جمهور جدید ایران، ابراز امیدواری کرد که «روابط دوجانبه در دوره جدید بیش از پیش توسعه یابد».

این دو رهبر اخیرا در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند و بر گسترش روابط در تمام زمینه‌ها تاکید کردند.

باید دید که آیا اظهارات اخیر مدیر تی‌آرتی چشم‌انداز مشترک اردوغان و پزشکیان برای توسعه روابط دوجانبه را با وجود اختلافات منطقه‌ای، از بین خواهد برد یا نه.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »