کد خبر : 1807
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1398 - 2:15

بوی بد تهران؛ واکنش طبیعت به سال‌ها رها کردن زباله و فاضلاب

بوی بد تهران؛ واکنش طبیعت به سال‌ها رها کردن زباله و فاضلاب
در منطقه کهریزک از ده‌ها سال پیش زباله انباشت می‌شده و این زباله به بخشی از بافت خاک تبدیل شده است. موقعی که باران می‌آید و فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد، بحث تخمیر و آتش سوزی رخ می‌دهد، بحث آزادسازی گاز متان رخ می‌دهد و این می‌تواند چنین بویی را تولید کند.»

به گزارش کلینی نیوز، “بویی شبیه تخم مرغ گندیده” سه روز است که بخش‌هایی از شهر تهران را فرا گرفته است. این دومین بار در یک سال گذشته است که چنین بوی نامطبوعی شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد.

این بار هم مثل سال گذشته هیچکس نمی‌داند دلیل این بو چیست؛ نه استانداری، نه سازمان محیط زیست و نه شورای شهر تهران و شهرداری.

وقتی هیچ مقام رسمی اطلاع دقیقی از منشأ این بو نمی‌دهد، بازار گمانه‌زنی داغ می‌شود: فاضلاب تهران، زباله‌های دفن‌نشده، تزریق ماده شیمیایی مرکاپتان به گاز شهری و البته مسائل امنیتی.

ناصر کرمی، کارشناس محیط زیست ضمن اینکه هیچکدام از این دلایل را رد نمی‌کند با این حال می‌گوید نمی‌تواند صددرصد هم بگوید که اینها منشآ این بوی بد است.

به عنوان مثال او مشکل انباشت زباله را مشکل بزرگی می‌داند و می‌گوید: «در منطقه کهریزک از ده‌ها سال پیش زباله انباشت می‌شده و این زباله به بخشی از بافت خاک تبدیل شده است. موقعی که باران می‌آید و فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد، بحث تخمیر و آتش سوزی رخ می‌دهد، بحث آزادسازی گاز متان رخ می‌دهد و این می‌تواند چنین بویی را تولید کند.»

این کارشناس با این حال تاکید می‌کند که برایش سخت است قبول کند منشأ بوی بد تهران، انباشت زباله است چرا که اگر واقعا چنین بود می‌بایست مدت زمان انتشار بو خیلی بیشتر از چند روز و چند هفته باشد، نه اینکه مثل یک رخداد خاص فقط در دو مقطع زمانی منقطع رخ دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.