کد خبر : 15977
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 8:25

آفریقای جنوبی بار دیگر اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرد

آفریقای جنوبی بار دیگر اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرد
دیوان دادگستری بین‌المللی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که جمعه شب منتشر شد، اعلام کرد که آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام «نقض نگران‌کننده وظایفش طبق کنوانسیون پیشگیری و مجازات مربوط به جنایت نسل کشی در ارتباط با فلسطینی‌های ساکن نوار غزه» شکایتی را ثبت کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، ریاست جمهوری آفریقای جنوبی پس از درخواست خود به دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور موظف است «از وقوع نسل کشی جلوگیری کند.»

در این بیانیه آمده است: «آفریقای جنوبی به شدت نگران وضعیت ناگوار غیرنظامیانی است که…. در حملات جاری اسرائیل به نوار غزه گرفتار شده‌اند.»

«علاوه بر این، بی‌وقفه گزارش‌هایی از جنایات بین‌المللی مانند جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر وقوع اعمالی که به مثابه نسل‌کشی یا جنایات مرتبط با آن است وجود دارد.»

این درخواست از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد هفته آینده یک جلسه استماع برگزار کند و درخواست می‌کند که دادگاه یک رشته «اقدامات موقتی» را مشخص کند، از جمله اینکه اسرائیل تمام فعالیت‌های نظامی در غزه را متوقف کند.

آفریقای جنوبی به شدت از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد داشته است.

این کشور در اوایل ماه نوامبر همه دیپلمات‌های خود را از اسرائیل فراخواند. اسرائیل نیز به نوبه خود سفیر خود را از پرتوریا فراخواند.

علاوه بر این مجلس آفریقای جنوبی به تعلیق کلیه روابط دیپلماتیک با اسرائیل رای داده است، هرچند دولت این کشور هنوز رسما به این رای پاسخ نداده است.

آفریقای جنوبی قبلا شکایتی را در رابطه با جنایات جنگی ادعایی اسرائیل در غزه تسلیم دادگاه کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) کرده بود. دیوان کیفری بین‌المللی درباره کسانی تحقیق می‌کند که به نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت متهم شده‌اند.

اسرائیل دادگاه کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد.

جنگ جاری میان اسرائیل و حماس  در پی  حمله روز ۷ اکتبرحماس به جنوب اسرائیل آغاز شد که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر – که اکثر آنها غیرنظامی بودند – کشته شدند و حدود ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند.

به گفته وزارت بهداشت حماس،اط شروع جنگ بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر در غزه – اکثرا کودک و زن – در جریان حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

آی‌سی‌جی، واقع در لاهه هلند، نهاد حقوقی اصلی سازمان ملل است که اختلافات بین دولت‌ها را حل‌وفصل می‌کند و در مورد مسائل حقوقی بین‌المللی مشورت می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.