کد خبر : 10679
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 10:10

کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و ایران

کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و ایران
وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور به همراه نیروهای دریایی روسیه و ایران از روز چهارشنبه ۲۴ اسفند رزمایش مشترکی را در دریای عمان برگزار خواهند کرد.

به گزارش کلینی نیوز، به نوشته رسانه‌های داخلی ایران نیز این رزمایش پنج‌روزه «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳» نام گرفته و از ۲۴ تا ۲۸ اسفند ماه جاری در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است که «این رزمایش به تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت‌کننده کمک می‌کند… و انرژی مثبت را به صلح و ثبات منطقه تزریق می‌کند».

مسکو نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های دریایی خود با چین و ایران در دریای عمان را با هدف تقویت روابط با پکن و تهران آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش سه‌جانبه موسوم به “کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۳” در مجاورت بندر چابهار ایران آغاز شده است.

گفته می‌شود، بخش دریایی این رزمایش روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود.

این وزارتخانه گفته است که روسیه با ناوچه آدمیرال گورشکوف و یک نفتکش اندازه متوسط در این رزمایش حضور خواهد یافت.

مقامات مسکو می‌گویند، در طول رزمایش دریایی، کشتی‌ها “مانورهای مشترک و شلیک توپخانه در روز و شب” انجام خواهند داد.

سه کشور از چهار سال پیش رزمایشی با عنوان «کمربند امنیت دریایی» برگزار می‌کنند و تهران می‌گوید این رزمایش بیانگر روابط راهبردی‌اش با چین و روسیه است.

بنابر گزارش‌ها، این تمرینات نظامی متمرکز بر جستجو و نجات در دریا و سایر مأموریت‌های غیر جنگی است و در همین حال، چین ناوشکن نان‌نینگ خود را نیز که دارای موشک‌های هدایت‌شونده است برای شرکت در این رزمایش به منطقه فرستاده است.

محل برگزاری رزمایش اخیر در دریای عمان و در مسیر خلیج فارس و تنگه هرمز است که آبراهی استراتژیک برای تامین نفت بازارهای جهانی است. حدود یک پنجم نفت جهان از این راه عبور می‌کند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »