کد خبر : 18130
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 9:24

ادعا‌های تازه درباره دستگیری یکی از اعضای ارشد گروه نیابتی تروریستی داعش در کرج

ادعا‌های تازه درباره دستگیری یکی از اعضای ارشد گروه نیابتی تروریستی داعش در کرج
«محمدنسیم مدبر»، عضو مجلس پیشین نمایندگان افغانستان ادعا کرد محمد ذاکر، مشهور به «رامش» و دو برادرش، پسران «خیرمحمد خیرخواه»، از فرماندهان برجسته جبهه مقاومت ملی، هستند که حدود دو سال پیش در درگیری با طالبان در بغلان کشته شده‌است.

به گزارش کلینی نیوز، فروردین ماه امسال پلیس ایران اعلام کرد: یکی از اعضای ارشد گروه نیابتی تروریستی داعش در کرج دستگیر شده است.

این فرد به نام «محمد ذاکر» مشهور به رامش توسط سازمان اطلاعات فراجا در ماهدشت کرج بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش دو عضو دیگر این گروه و هشت همراه آنها نیز در دو عملیات جداگانه دستگیر شدند. به گفته سخنگوی پلیس ایران، «این افراد قصد عملیات انتحاری در عید فطر را داشتند».

 دستگیری «رامش» و ادعا‌های مطرح شده درباره عضویت او در جبهه مقاومت ملی افغانستان، زمینه‌ساز شکل‌گیری موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین شد و آنان تلاش کردند این دستگیری را به‌عنوان همکاری ایران و طالبان ارزیابی کنند.

یک روزنامه چاپ افغانستان مدعی شدافراد دستگیر شده، از بستگان «خیرمحمد اندرابی»، فرمانده کشته‌شده جبهه مقاومت ملی افغانستان هستند که از خطر انتقام‌گیری طالبان به ایران پناه برده‌اند.

در ادامه «محمدنسیم مدبر»، عضو مجلس پیشین نمایندگان افغانستان نیز ادعا کرد محمد ذاکر، مشهور به «رامش» و دو برادرش، پسران «خیرمحمد خیرخواه»، از فرماندهان برجسته جبهه مقاومت ملی، هستند که حدود دو سال پیش در درگیری با طالبان در بغلان کشته شده‌است.

هفت تن از افرادی‌ که پلیس ایران آنها را به اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت کرده‌‌ است، اعضای خانواده او هستند و بازداشت آن‌ها را یک «سوتفاهم بزرگ» خواند.

«احمد ضیا سراج»، آخرین رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان نیز اگرچه این ادعا را تایید کرد، اما با اعلام اینکه اداره پیشین امنیت‌ملی به این نتیجه رسیده بود ذاکر ارتباطی با داعش ندارد، بر ابهام‌ها دراین زمینه افزود. این گفته سراج نشان می‌دهد عضویت در داعش در گذشته از اتهام‌های محمد ذاکر بوده که نهاد امنیت ملی دولت پیشین افغانستان را به انجام تحقیقاتی دراین زمینه وا داشته‌است.

چنین ادعا‌هایی ازسوی برخی چهره‌های داخلی نیز مطرح شد. محمدحسین جعفریان، مستندساز و پژوهشگر حوزه افغانستان از جمله افرادی بود که ادعا‌های مطرح شده درباره محمد ذاکر را تایید کرد و دستگیری او را «سوءتفاهم» دانست.

 پلیس ایران می گوید:هشت نفر از همراهان تروریست‌ها نیز دستگیر شدند که خبرهای تکمیلی در خصوص نحوه اقدامات و ارتباطاتِ این تیم تروریستی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان درباره حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون دستگیری «رامش» در کرج، اظهارکرد: مقام‌های فراجا درباره این موضوع اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهند داد.

میثم مهدی‌پور با تاکید بر اینکه ماجرای دستگیری رامش دارای جزئیات زیادی است، افزود: با توجه به این موضوع، اظهارنظر درباره آن ازسوی هر کس غیر از نهاد متولی باشد، دقیق و مستند نخواهد بود.

وی درباره همکاری‌های ضد تروریستی ایران و افغانستان نیز عنوان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به تهدید‌های تروریستی موجود دراین منطقه، در زمینه مقابله با تروریست‌های داعش، بیشترین حجم همکاری را با طالبان داریم. هر دو طرف داعش را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌های امنیتی به حساب می‌آورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.