کد خبر : 17634
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 8:39

کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور ایران نظر خودرا درباه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ منتشر کرد

کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور ایران نظر خودرا درباه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ منتشر کرد
بنا بر اعلام دبیرخانه کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، «حسین مظفر» رئیس این کمیته بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش کلینی نیوز گزارشی که روز یکشنبه ۲۷ اسفند، در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد، شمار کشته‌شدگان «در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱» را  ۲۰۲ نفر می‌داند که اکثر آنها یا کسانی بوده‌اند که «ضمن حمل و استفاده از سلاح در اقدام تروریستی کشته شده‌اند» و یا «رهگذرانی که توسط اغتشاش‌گران با هدف کشته‌سازی عامدانه و آگاهانه، جان خود را از دست داده اند.»

کمیتۀ ویژه همچنین در مورد علل مرگ مهسا امینی تأکید می‌کند که «هیچ‌گونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی‌» در هیچ زمانی علیه وی انجام نگرفته است.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که «آنچه که جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با آن مواجه گردید، پروژه برنامه ریزی و طراحی شده‌ از سوی بعضی کشورهای خارجی بر بستر سوء‌استفادۀ آنان از مطالبات مردمی بوده  و نقش بیگانگان و تحرکات برخی دولتها در تداوم و تشدید اعتراضات محرز است.»

  ادعا‌های تازه درباره دستگیری یکی از اعضای ارشد گروه نیابتی تروریستی داعش در کرج

در مورد مسئولیت دولت نیز تأکید شده است که «نهادهای حاکمیتی ازجمله دستگا‌های انتظامی و امنیتی و دستگاه قضائی در مواجهه با اغتشاشات سال ۱۴۰۱ مسئولانه عمل کرده اند.»

در این  گزارش آمده است که وقوع ناآرامی‌های اجتماعی امروزه به بخشی از واقعیت زندگی روزمره جوامع در کل جهان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش برخی از موسسات پژوهشی بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ اعتراض مردمی گسترده در بیش از ۱۳۲ کشور روی داده است که ۲۳ درصد این اعتراضات بیش از ۳ ماه تداوم داشته اند. در این فرایند، اعتراضات مسالمت آمیز باید مورد حمایت قرار گیرند. طبعیتا چنانچه اعتراضات از وضعیت مسالمت آمیز خارج شده و مغایر با نظم، سلامت و امنیت عمومی باشند، کشورها تدابیری را برای کنترل اوضاع اتخاذ می نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.