کد خبر : 11299
تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 9:18

حمیدرضا صیدمحمدی

ترسیم تصویر شیخ کلینی(ره) با استفاده از هوش مصنوعی به مناسبت سالروز شیخ کلینی منتشرشد

ترسیم تصویر شیخ کلینی(ره) با استفاده از هوش مصنوعی به مناسبت سالروز شیخ کلینی منتشرشد
چهره عالم بزرگ شیعه شیخ کلینی به همت فطرس مدیا توسط هوش مصنوعی بازسازی شد.

به گزارش کلینی نیوز، در روزهای اخیر، نام ChatGPT را زیاد شنیده باشید و بخواهید بدانید ChatGPT چیست. اگر بخواهیم به زبانی ساده بگوییم، ChatGPT رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای چت کردن است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به شما کمک کرده و در واقع جواب‌های مناسبی برای سوالاتتان فراهم آورد.

جذابیت ماجرا در این است که می‌توانید هر سؤالی را حتی به زبان فارسی از این ربات هوشمند بپرسید و پاسخ‌هایی جامع دریافت کنید.

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز شیخ کلینی (ره)، چهره عالم بزرگ تشییع، شیخ کلینی به همت فطرس مدیا توسط هوش مصنوعی بازسازی شد.

چهره واقعی شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی معروف به کُلِینی، شیخ کلینی و ثقه الاسلام کلینی صاحب کتاب اصول کافی از بنیان‌گذاران تشیع بازسازی و ترسیم کند.

به دلیل مقام رفیع علم در اسلام محدث نامی و بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است و در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگ‌ترین محدثین شیعه به شمار می‌رفت.

این اندیشمند بزرگ جهان شیعه با خلق کتاب کافی توانست جایگاه والا و ارزشمند علوم حدیث را بر همگان آشکار سازد و تاثیر زیادی بر ترویج مذهب شیعه داشته باشد. شیخ مشایخ شیعه نخستین کسی است که اخبار را تقسیم بندی کرد. کلینی طی ۲۰ سال تلاش خستگی ناپذیر به تألیف این اثر جاودانه پرداخت.

این اندیشمند بنام علاوه بر آن که نزد دانشمندان شیعه، جایگاهی برجسته داشت، مورد توجه بزرگان و عالمان اهل سنت نیز بود و در میان آنان از شخصیت علمی بسیار ممتازی برخوردار بوده است،‌ بر این پایه ‘ابن اثیر’ از نویسندگان بزرگ اهل سنت در کتاب جامع الاصول درباره او می گوید: «کلینی رازی، پیشوای مذهب اهل بیت و دانشمندی بزرگ و فاضلی نامدار بوده است».

شیخ کلینی در سال ۳۲۸ قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبرا امام زمان است در سن ۷۰ سالگی در بغداد درگذشت. ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در « باب الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.

 

سالروز بزرگداشت شیخ کلینی (ره) در زادگاه او به فراموشی سپرده شده است

در تقویم ایران اسلامی،  ۱۹ اردیبهشت سالروز بزرگداشت شیخ کلینی به ثبت رسیده است، اولین  و آخرین بزرگداشت شیخ کلینی  ۱۸ اردیبهشت  ۱۳۹۳ که با کنگره فراخوان در محل زادگاهش روستای کلین برگزار شد، با استقبال بی‌نظیر طلاب حوزه علمیه روبرو شد.

گفتنی است، بزرگداشت شیخ کلینی چندین سال است که در بخش فشافویه  در زادگاه  او به فراموشی سپرده‌شده است.

دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام‌جمعه شهر حسن‌آباد و شهرداری حسن‌آباد که متولی برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی شهر شناخته می‌شود، گزارشی از برنامه‌های فرهنگی به مناسبت بزرگداشت این عالم جلیل‌القدر در منطقه فشافویه  در سال‌های اخیر گزارش نشده است.

روابط عمومی بخشداری فشافویه  در سال گذشته  اعلام کرده بود که حسینخانی بخشدار فشافویه در جلسه مشترک شورای فرهنگ عمومی و رفع فقر مطلق بخش فشافویه  از مراسم بزرگداشت شیخ کلینی (ره) خبر داده بود، این مراسم بنا به دلایل اعلام نشده سال گذشته برگزار نشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.