کد خبر : 7720
تاریخ انتشار : جمعه 18 شهریور 1401 - 10:44

قطع روابط آلبانی با ایران به دلیل حمله سایبری

قطع روابط آلبانی با ایران به دلیل حمله سایبری
دی راما، نخست وزیر آلبانی با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در «یک حمله سایبری گسترده» به کشورش، اعلام کرد که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران را قطع می‌کند.همزمان وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، راما در پیامی ویدیویی ایران را متهم کرد که حمله سایبری به نهادها و موسسات آلبانی در روز ۱۵ ژوئیه  را با هدف «فلج کردن خدمات عمومی و سرقت اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی از سامانه‌های دولتی» کارگردانی و حمایت کرده است.

راما به دیپلمات‌ها و کارکنان مراکز دیپلماتیک ایران در آلبانی ۲۴ ساعت فرصت داد تا این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه اقدام ضدایرانی آلبانی را قویا محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی این اقدام وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن «بی‌اساس» خواندن اتهامات، اقدام دولت آلبانی را محکوم کرده و درباره میزبانی این کشور از اعضای سازمان مجاهدین خلق، اظهار «تاسف» کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده «ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمارد.»

در بیانیه وزارت امور خارجه با رد ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید شده است، نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه می باشد.

  شناور بدون سرنشین آمریکا توسط سپاه توقیف شد

در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از یک فرقه تروریستی نشان دار، از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابجا و نامناسب اتخاذشده از سوی دولت آلبانی ابراز تأسف شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه با اشاره به تحرکات رسانه‌ای و سیاسی سازمان‌یافته بلافاصله پس از اعلام تصمیم دولت آلبانی، تاکید شده است، صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

استفاده از ماده پنجم منشور ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران

به دنبال این خبر، کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله سایبری ایران علیه آلبانی، از متحدان ناتو را به شدت محکوم و بر پاسخگویی ایران در قبال این حمله «بی‌سابقه» تاکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه با اشاره به حملات سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی، از احتمال به‌کارگیری ماده پنجم منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مقابله با این حملات خبر داد.

کارین ژان پی‌یر در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکا به این اقدام جمهوری اسلامی بر ضد یک عضو ناتو گفت: «اعضای ناتو هریک به طور مستقل در مورد چگونگی پاسخ به حملات سایبری تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

  مخالفت اوکراین و آمریکا با «دالان امن»روسیه و ترکیه در دریای سیاه

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره به‌کارگیری ماده پنجم منشور ناتو افزود: «قبل از این که بتوانیم ماده پنجم را فعال کنیم، باید چندین فرآیند طی شود و این چیزی است که اعضای ناتو باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.»

ماده ۵ پیمان ناتو اعضای این پیمان را موظف می‌کند در صورت حمله به هر یک از آنها، همگی به کمک آن عضو بیایند.

بعداظهر روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه، شبکه العربیه اعلام کرد که آلبانی با تعیین مهلت۲۴ ساعته برای خروج دیپلمات‌های ایرانی از این کشور، روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرد.

آلبانی که با اعلام این موضوع قصد دارد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند، سال‌هاست به گروهک منافقین که از گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار محسوب می‌شود، پناه داده است.

بنا بر این گزارش، بهانه آلبانی برای قطع روابط با ایران، “حملات سایبری” خوانده شده که مقامات آلبانی مدعی هستند از جانب ایران صورت گرفته است.

  معاون وزیر خارجه ایران: کشورهای تحت تحریم دنبال ,دانش خنثی‌سازی تحریم,ما هستند

آلبانی در سال ۱۳۹۷ غلامحسین محمدنیا، سفیر ایران در این کشور را با اتهام “به خطر انداختن امنیت کشور” اخراج کرده بود.

سفارت ایران در آلبانی از آن زمان در سطح کاردار اداره می‌شد.

در سال‌های گذشته و پس از بسته شدن اردوگاه سازمان مجاهدین خلق -از گروه‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی ایران- در عراق، آلبانی میزبان حدود دو هزار عضو  گروه تروریستی  موسوم به سازمان مجاهدین بوده که در اردوگاهی در این کشور زندگی می‌کنند.ا ین موضوع روابط ایران و آلبانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش دویچه وله آلمان، پلیس ضدتروریسم آلبانی روز پنج‌شنبه وارد سفارت ایران شد و این ساختمان را مورد بازرسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، ماموران پلیس آلبانی مجهز به ماسک، کلاه ایمنی و تفنگ‌های خودکار وارد سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا شدند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.