کد خبر : 18782
تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 10:05

قانون جدید در ترکیه برای مقابله با «نفوذ خارجی»

قانون جدید در ترکیه برای مقابله با «نفوذ خارجی»
دولت ترکیه می‌خواهد پیش‌نویس قانونی را ارائه دهد که به گفته خودش علیه "نفوذ سازمان‌های خارجی" است. این قانون از جمله شامل امکان زندانی کردن افرادی می‌شود که به گفته ترکیه، به "دستورات خارجی علیه منافع دولت ترکیه کار می‌کنند".

به گزارش کلینی نیوز، بنا بر توضیح دولت ترکیه، طرح پیشنهادی مجازات چندین سال زندان را برای افرادی در نظر گرفته است که “بر اساس منافع استراتژیک” یا “به دستور” یک دولت یا سازمان خارجی “تحقیقاتی” را در مورد مقامات، مؤسسات یا خارجی‌های ساکن ترکیه به منظور نقض “امنیت داخلی یا خارجی” کشور انجام دهند.

مصطفی ینراوغلو، نماینده ترک‌−آلمانی حزب “دموکراسی و پیشرفت” (DEVA)، از احزاب مخالف در مجلس ترکیه به ویژه از فرمول‌بندی‌های مبهم در این قانون انتقاد می‌کند می گوید:«این قانون برای ترکیه خطرناک و مستعد سوء استفاده است.»

با توجه به انتقادات صریح، باید در موارد بحث‌برانگیز این قانون تجدید نظر شود. قانون یاد شده بخشی از یک بسته قانونی مناقشه‌برانگیز است که قرار است قبل از تعطیلات تابستانی در پارلمان ترکیه مورد بحث قرار گیرد.

  معاون سابق موساد:ارتش اسرائیل شریک «جنایت جنگی» شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها است

اردیبهشت امسال روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» به نقل از منابع گزارش داد، در پی مشخص شدن فعالیت گسترده «موساد» در ترکیه، پیش‌نویس قانونی به پارلمان ارائه شده است که در آن «نوع جدید جاسوسی» تعریف و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته می‌شود. این در واقع، گسترده‌تر کردن قوانین مبارزه با فعالیت‌های اطلاعاتی خارجی در این کشور است.

در گزارش ینی شفق آمده است که نهمین بسته قضایی که توسط حزب حاکم عدالت و توسعه ارائه شده است، حاوی مطالبی درباره «انواع جدید جاسوسی» است. این بسته پیشنهادی برای اصلاح قانون جزایی قرار است به‌زودی به صحن مجلس ترکیه برسد.

  حمله به ۲ مرکز موساد در اربیل با ده‌ها موشک+ فیلم

خبرگزاری آناتولی در ماه اوریل گزارش کرد که وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: یک تیم هشت نفره که برای دستگاه اطلاعات اسرائیل جاسوسی می‌کردند را دستگیر کردیم.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که اعضای این تیم اطلاعاتی را از افراد و شرکت‌ها برای موساد جمع‌آوری می‌کردند.

دستگاه امنیتی ترکیه ماه گذشته نیز هفت متهم به فروش اطلاعات به موساد را بازداشت کرده و از تلاش این سازمان جاسوسی برای دستیابی به اطلاعاتی درباره اهداف مشخصی از طریق مزدوران خود در ترکیه خبر داده بودند. مسئولان امنیتی ترکیه پیشتر نیز ۳۳ فرد مظنون به رابطه با موساد را دستگیر کرده بودند.

  اردوغان:هر لحظه امکان آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه وجود دارد

در همین رابطه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که عملیات اطلاعاتی این کشور در شناسایی جاسوسان موساد، رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد و این تازه اول راه است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.