کد خبر : 18701
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 19:16

ظریف:مقصران اصلی سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران دولت ایالات متحده آمریکاست + فیلم

ظریف:مقصران اصلی سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران دولت ایالات متحده آمریکاست + فیلم
ظریف:مقصران اصلی سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران دولت ایالات متحده آمریکاست

به گزارش کلینی نیوز به نقل از از تلویزیون آر تی آر، جان کربی مدعی شد اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین ایران که مدعی شده یکی از مسئولین سقوط بالگرد آیت الله رئیسی آمریکا بوده که عوامل هواپیمایی کشوری این کشور را تحریم کرده است

وی گفت: این ادعا که تحریم‌های آمریکا (در این حادثه) مسئول هستند کاملاً بی‌اساس است. علت حادثه هنوز مشخص نیست، حداقل برای ما روشن نیست.

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که حادثه رخ داده دردناک و تلخ بود،یک گفتگوی تلویزیونی  با بیان اینکه یکی از این شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که علیه کشور اعمال شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مقصران اصلی فاجعه دیروز ایالات متحده آمریکا بود که علی رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد که مردم ایران از امکانات خوب هوانوردی برخوردار باشند و حتماً این موضوع نیز در فهرست سیاه جنایت‌های آمریکا علیه ملت ایران ثبت می‌شود .

  ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر واریز می‌شود

هلی‌کوپتر قدیمی و تاثیر تحریم‌ها

روزنامه فایننشال تایمز در گزارش ویژه‌ای به تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت ناوگان هوایی ایران اشاره کرده و قدیمی بودن مدل بالگرد رئیس جمهور ایران و دسترسی نداشتن به قطعات و خدمات فنی آن را مورد توجه قرار داده است.

این گزارش می‌گوید هنوز دلیل سقوط هلی‌کوپتر مدل «بل ۲۱۲» که دهه‌ها پیش در آمریکا تولید شده، معلوم نیست اما کارشناسان و مقام‌های سابق به این روزنامه گفته‌اند که به احتمال زیاد نقص فنی دلیل این حادثه بوده است.

این گزارش با اشاره به وضعیت نابسامان ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و غرب، و نیاز شدید آن به قطعات و تعمیرات، گفته است که بر اساس داده‌های گروه سیریوم، سن میانگین هواپیماهای فعال در ایران حدود ۲۸ سال است که بیش از دو برابر متوسط جهانی است.

  اتحادیه اروپا بار دیگر تهران را تحریم کرد

این مقاله می‌گوید هلی‌کوپتر بل ۲۱۲ و مدل چهارپره آن،‌ بل ۴۱۲، از جمله هوانوردهایی هستند که در این صنعت به عنوان بالگردهایی «قابل اعتماد» شناخته می‌شوند. این هلی‌کوپترها که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی تولید شد، در جنگ ویتنام هم مورد استفاده آمریکا قرار گرفت.

 دانیل مارتین، کارشناس تحریم‌های تجاری و مالی به فایننشال تایمز گفته است که قطعات یدکی و سیستم‌های فنی هلی‌کوپترهای بل «مطمئنا جزو تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و اروپا است».

بل تکسترون،‌ شرکت آمریکایی تولید کننده این نوع هلی‌کوپترها هم به این روزنامه گفته است که این شرکت «هیچ‌گونه داد و ستدی با ایران ندارد و از ناوگان بالگردهای آن پشتیبانی نمی‌کند».

  معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان ایرانی، مصرف الکل است

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.