کد خبر : 17685
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1403 - 16:47

روسیه و چین قطعنامه امریکا درباره غزه را وتو کردند

روسیه و چین قطعنامه امریکا درباره غزه را وتو کردند
چین و روسیه قطعنامه امریکا درباره نوار غزه را غیر قابل قبول خواندند و آن را وتو کردند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  الجزیره در همین زمینه نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام کرد با گذشت ۶ ماه از ویرانی غزه، تازه نماینده امریکا  به ضرورت آتش بس پی برده است.

وی افزود: پیش نویس قطعنامه امریکا در مورد غزه خواستار آتش بس نیست و مذاکراتی  که امریکایی‌ها در مورد غزه در آن شرکت کردند، تنها معطوف به تعویق جنگ بود.

نماینده روسیه تاکید کرد در صورت تصویب این قطعنامه، بحث درباره پرونده و  وضعیت غزه بسته می شود و  دست تل آویو در آنجا باز خواهد بود و در نتیجه  اعضای غیر دائم این شورا قطعنامه غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کرده اند.

وی تاکید کرد بنابراین روسیه از حق وتو، شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیش نویس قطعنامه امریکا استفاده می کند و به قطعنامه امریکا درباره غزه رای نمی دهد.

  سایت انتخاب: استقبال فعالان سیاسی ایران از پیشنهاد علی اکبر صالحی، وزیر سابق امورخارجه ایران

نماینده روسیه پیش نویس قطعنامه امریکا را یک دستکاری آشکار سیاسی دانست و تاکید کرد کشورش نمی پذیرد که این شورا به ابزاری مخرب در خاورمیانه تبدیل شود چرا که این قطعنامه به «اسرائیل» آزادی مطلق برای کشتن و اخراج فلسطینی ها اعطا می کند.

در همین ارتباط نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت: این شورا دچار نوعی سردرگمی و بی قراری است و هیچ اقدامی برای برقراری آتش بس در غزه انجام نداده است. بنابراین باید پیش نویس قطعنامه دیگری تدوین شود که خواستار آتش بس فوری در غزه باشد.

وی تاکید کرد امریکا همواره از محوری ترین موضوع یعنی آتش بس طفره رفته است و از نظر ما متن نهایی پیش‌نویس قطعنامه امریکا مبهم است و خواستار آتش‌بس فوری نیست. آنچه اکنون اهمیت دارد، اقدام برای دستیابی به آتش بس و پیشبرد راه حل دائمی برای مسئله فلسطین است.

  دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

گفتنی است علاوه بر وتوی مضاعف چین و روسیه ، الجزایر نیز با این قطعنامه مخالفت کرد و یازده کشور نیز از آن حمایت کردند.

در همین خصوص نماینده الجزایر در شورای امنیت تاکید کرد متن پیش نویس قطعنامه امریکا به طور ضمنی ادامه کشتار غیرنظامیان را مجاز می داند و فاقد هرگونه تضمین روشن است. ما معتقدیم شورای امنیت باید اختیارات لازم برای برقراری آتش بس در غزه را داشته باشد.

از سوی دیگر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد پس از استفاده روسیه و چین از حق وتو، فرانسه روی قطعنامه جدید سازمان ملل برای آتش بس در غزه کار خواهد کرد.

  کووید - ۱۹ سومین عامل مرگ و میر در آمریکا

بعد از وتوی قطعنامه پیشنهادی امریکا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است به قطعنامه پیشنهادی دیگری که از سوی ۸ کشور پیشنهاد شده رأی دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.