کد خبر : 17920
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1403 - 9:12

دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی دستور داد اجازه ورود کمک‌ها به غزه را بدهد

دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی دستور داد اجازه ورود کمک‌ها به غزه را بدهد
بلندپایه‌ترین دادگاه وابسته به سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به اسرائیل دستور داده است برای پرهیز از قحطی، امکان ورود بلامانع کمک‌ها به غزه را فراهم کند.

به گزارش کلینی نیوز، دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) گفت که رژیم صهیونیستی باید «بدون معطلی» اجازه ورود «بلامانع … خدمات و کمک‌های انساندوستانه اولیه که فورا مورد نیاز است» را بدهد.

این دستور بعد از هشدارها در مورد خطر بروز قحطی در غزه ظرف چند هفته آینده صادر می‌شود.

رژیم  جایتکار صهیونیستی این ادعاها که جریان کمک‌ها را مسدود می‌کند «کاملا بی‌پایه» خوانده است.

این رژیم همچنین اتهام نسل‌کشی که آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده را رد کرده و سازمان ملل را برای مشکلات به وجود آمده در توزیع کمک‌ها مقصر شناخته است.

حکم تازه این دادگاه در لاهه بعد از آن است که آفریقای جنوبی از آن خواست دستور صادره در ماه ژانویه به رژیم صهیونیستی برای اتخاذ کلیه تدابیر به منظور جلوگیری از اقدماتی مبنی بر نسل‌کشی در غزه را تقویت کند. دستورهای «لاهه» از نظر حقوقی الزام‌آور است،

در حکم خود گفت که غزه «دیگر فقط با خطر قحطی روبرو نیست» بلکه «قحطی در حال جا خوش کردن است» و به گفته سازمان ملل ۳۱ نفر، از جملع ۲۷ کودک، در اثر سوءتغذیه و کم آبی بدن مرده‌اند.

  اسرائیل گروگان های فلسطینی را در هوای سرد غزه عریان کرد

این دادگاه همچنین به سخنان وُلکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد، که هفته پیش گفت «وضعیت گرسنگی، گرسنگی شدید و قحطی» محصول «محدودیت‌های گسترده رژیم صهیونیستی بر ورود و توزیع کمک‌های انساندوستانه و کالاهای تجاری، جابجایی بیشتر جمعیت، و همچنین تخریب زیرساخت‌های مهم غیرنظامی است.»

این دادگاه گفت کهرژیم صهیونیستی باید «بدون معطلی و در هماهنگی کامل با سازمان ملل، کلیه تدابیر ضروری و موثر برای اطمینان از ارائه بلامانع… خدمات و کمک‌های انساندوستانه در ابعاد لازم که فورا به آنها نیاز است را بدهد.»

دادگاه گفت بیشتر کمک‌های مورد نیاز شامل غذا، آب، برق، سوخت، سرپناه، و لباس به علاوه محصولات بهداشتی و تدارکات پزشکی می‌شود.

در این حکم همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی باید اطمینان حاصل کند که «ارتش آن مرتکب اعمالی نمی‌شود که به مثابه نقض حقوق فلسطینی‌ها در غزه» براساس کنوانسیون نسل‌کشی است.

  تعطیلی یک کارخانه سازنده ریز تراشه‌های رایانه‌ای رژیم صهیونیستی بدلیل ادامه جنگ غزه

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که دیوان دادگستری بین‌المللی مستقل از دبیرکل این سازمان است و اعضای آن باید به تصمیمات این دادگاه و اجرای آن پایبند باشند.

به گزارش الجزیره، معاون نخست‌وزیر بلژیک با ستایش از رأی الزام‌آور قانونی جدید دیوان دادگستری بین‌المللی درخصوص الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، گفت: (رژیم) اسرائیل باید به این رأی احترام بگذارد.

  هشدار سازمان ملل: متاسفانه شهرک سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین بی وقفه ادامه دارد

سوتر در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اسرائیل با رعایت نکردن مواردی که در رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه به آنها اشاره شده است خود را بیش از پیش در نظام بین‌المللی منزوی خواهد کرد.

سخنگوی هیات آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری، گفت: دستور جدید دیوان، رژیم صهیونیستی را ملزم به همکاری با سازمان ملل متحد می‌کند.

وی افزود: حکم جدید دادگاه همچنین شامل همکاری رژیم صهیونیستی با آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز می‌شود.

سخنگوی هیات آفریقای جنوبی همچنین گفت که رژیم صهیونیستی از دستورات دادگاه تبعیت نخواهد کرد، بنابراین متحدانش باید بر آن فشار بیاورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.