کد خبر : 4305
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 19:54

دستگیری رهبر جدید گروه تکفیری«داعش» در استانبول

دستگیری رهبر جدید گروه تکفیری«داعش» در استانبول
رهبر جدید داعش در سال 2018 در منطقه هجین سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفت و در آن زمان زخمی و سپس ناپدید شد اما در سال 2019 در منطقه الدانه در حومه ادلب دیده شد

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات ترکیه که نامشان ذکر نشده، خبر داد که ابو حسن الهاشمی القرشی، رهبر گروه تکفیری داعش، در استانبول ترکیه دستگیر شده است.

بر اساس این گزارش، قرار است رجب طیب اردوغان این خبر را در روزهای آینده اعلام کند.

برخی از وب‌سایت‌های ترکیه اعلام کردند او در عملیاتی بدون درگیری، دستگیر شده است.

پلیس و اطلاعات ضد تروریسم مردی را که معتقدند رهبری داعش پس از کشته شدن رهبر سابق این سازمان تروریستی در فوریه گذشته به عهده داشت، دستگیر کرده اند.

گروه داعش روز ۱۹ اسفند سال گذشته، کشته شدن ابو ابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر خود را تأیید و اعلام کرد ابو حسن الهاشمی القرشی، رهبر جدید این گروه است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو مسئول امنیتی در عراق و یک مسئول امنیتی غربی اعلام کردند رهبر جدید داعش برادر رهبر اسبق این گروه یعنی ابوبکر البغدادی است .

  روادید رایگان عراق برای زائران پاکستانی، لبنانی، افغانستانی و یمنی

این منابع در گفت وگو با رویترز یادآوری کردند نام واقعی رهبر جدید داعش جمعه عوض البدری است و وی یک تبعه عراق و برادر بزرگ البغدادی است . منبع امنیتی غربی نیز تایید کرد که این فرد واقعا برادر البغدادی است ولی درباره اینکه کدامیک بزرگتر هستند اطلاعاتی ارائه نداد.

به رغم این هنوز اطلاعات دقیقی از رهبر کنونی داعش در دست نیست و مشخص نیست که ابوالحسن القرشی واقعا رهبری این گروه را در خفا بعهده دارد یا فرد دیگری این وظیفه را برعهده دارد.

درباره البدری اطلاعات زیادی در دست نیست ولی وی از افراد نزدیک به گروههای افراطی در عراق است که در پی حمله آمریکا به این کشوردر سال ۲۰۰۳ شکل گرفتند .

یک مسول امنیتی در عراق درباره البدری گفت: این فرد یک فرد افراطی است که در سال ۲۰۰۳ به گروههای تندرو عراق پیوسته و آنچه درباره او گفته می شود این است که همراه دائمی البغدادی و مشاور وی در مسائل شرعی  بوده است .

  مقتدی صدر در بیانیه ای ضمن توهین به نیروهای مقاومت اسلامی عراق، خواستار تعطیلی سفارت امریکا در بغداد شد

به گفته وی البدری مدتهای طولانی رییس محلس شورای داعش بوده ، مجلس شورا یکی از گروههای تصمیم گیر در خصوص رویکردها و استراتژی های این گروه بوده که درصورت کشته شدن یا بازداشت شدن خلیفه، جانشین وی را تعیین می کرده است .

هشام الهاشمی کارشناس عراقی امور داعش در تحقیقی که درباره این گروه در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد نوشت البدری رییس این مجلس شورا (متمل از ۵ نفر ) بوده است.

مسولان امنیتی و تحلیلگران عراقی پیش از باداشت این رهبر داعش گفته بودند: رهبر جدید داعش ادامه راه اسلاف خود را درنظر دارد و در پی انجام حملات تروریستی در مناطق مختلف عراق و سوریه است ، البته وی راه و روش و نگرش خاص خود را دراین زمینه دارد.

یکی از مسولان امنیتی عراق به رویترز گفت البدری اخیرا از طرق مرزهای سوریه به داخل عراق آمده است .

  آتش سوزی در مراسم عروسی در عراق بیش از300 کشته و مجروح برجای گذاشت

گزارش یک گروه نظارت بر تحریمهای سازمان ملل در دسامبر گذشته اعلام کرد: البدری منابع مالی بسیار زیادی در اختیار دارد .

این گزارش حاکی است وی ۲۵تا ۵۰ میلیون دلار منابع مالی داعش را در اختیار دارد ، البته هزینه های داعش بسیار بیشتر از درآمدهای این گروه است ،درآمدهایی که از طریق باجگیری، ربودن افراد وطلب فدیه برای آزادیشان ، غارت و …روشهای مشابه بدست می آیند.

یک مسول امنیتی عراقی  می گوید: البدری دو برادر دیگر هم دارد که یکی از آنها از سالها پیش  در بازداشت دستگاه امنیتی عراق بسر می برد ولی از محل زندگی یا اختفای برادر دیگر وی اطلاعی دردست نیست البته به احتمال زیاد وی نیز عضو گروههای افراطی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.