کد خبر : 4168
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 16:53

حمله به گردهمایی رهبران طالبان در کابل؛ جبهه آزادگان مسئولیت پذیرفت

حمله به گردهمایی رهبران طالبان در کابل؛ جبهه آزادگان مسئولیت پذیرفت
طالبان می‌گوید یک "بمب" در کابل، پایتخت افغانستان، نزدیک به محل مراسم بزرگداشت سالگرد کشته شدن یکی از رهبران سابق طالبان، منفجر شده است.

به  گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، امروز (یکشنبه ۱ جوزا/خرداد) رهبران طالبان از جمله عبدالغنی برادر، معاون اول نخست‌وزیر و محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان و تعدادی دیگر از مقامات این گروه در تالار هتل استقلال کابل در مراسم ششمین سالگرد کشته شدن اختر منصور، دومین رهبر طالبان گردهم آمده بودند.

گروهی به نام “جبهه آزادگان” مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و در صفحه فیسبوک خود نوشته است که “در این عملیات جانبازانه، چندین سرکرده‌ طالبان کشته و زخمی” شده‌اند. به گفته آنها وزیر دفاع طالبان “شدیدا زخم برداشته است.”

این گروه در پیام خود گفته که حمله مهاجم آنها “انتحاری نبوده است” اما در ادامه آورده است که طالبان که سال‌ها “عملیات‌های انتحاری را شهادت‌طلبانه قلمداد می‌کردند باید پس از این طعم تلخ عملیات‌های جانبازانه‌ چریک‌های ایثارگر جبهه‌ ملی آزاد‌گان را بچشند.”

  آمادگی کامل نیروهای امنیتی افغانستان برای تأمین امنیت مراسم محرم

این گروه افزوده که “با حملات انتحاری مخالف بوده و آن را مخالف آموزه‌های اسلامی و انسانی می‌داند، با این حال به راه‌اندازی عملیات‌های جانبازانه و غافلگیرانه به سران” طالبان ادامه خواهند داد.

حمله چگونه اتفاق افتاد؟

بنا بر گزارش‌ها، مهاجمی که سوار بر یک موتور سیکلت بود، می‌خواست وارد هتلی شود که در آن رهبران طالبان برای بزرگداشت ملا اختر منصور جمع شده بودند.

هنگامی که این فرد در یک ایست بازرسی متوقف شد، وی مواد منفجره خود را منفجر کرد. گزارشهای تایید نشده حاکیست که بر اثر این انفجار، عامل حمله و “دو نفر” دیگر کشته و تعداد زیادی مجروح شده‌اند.

  اکثر عراقی‌های شرکت‌کننده در یک نظرسنجی می‌گویند که وضع این کشور در زمان صدام حسین بهتر بود

سخنگویان طالبان بلافاصله پس از وقوع انفجار گفتند که مقام‌های این گروه آسیب ندیده‌اند و پیش از انفجار هتل استقلال، محل مراسم بزرگداشت کشته شدن رهبر پیشین طالبان را ترک کرده بودند. به گفته مقامات طالبان تنها تعدادی از “غیرنظامیان” زخمی شده‌اند.

خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل طالبان، در توییتر نوشته است که نیروهای امنیتی به منطقه رسیدند و تحقیقات در جریان است.

شش سال پیش، در اول جوزا/خرداد ۱۳۹۵ وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد که در یک حمله هوایی اختر منصور، جانشین ملا محمدعمر را کشته است. به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا “شخصا” دستور این حمله هوایی را صادر کرده بود.

  جرئیات درگیری مرزبانان ایران و طالبان در مرز ایران و افغانستان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.