کد خبر : 2223
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1396 - 7:16

تعیین حقابه های روستاهای بخش فشافویه

تعیین حقابه های روستاهای بخش فشافویه
بخشدار فشافویه، مهمترین معیار تعیین حقابه ها را مبتنی بر اسناد ثبتی کشاورزان و نقشه‌های هوایی دهه‌های 30، 40 و 50 اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز، بی‌توجهی مسئولان، دستگاه‌های متولی و مردم، به مسائل حوزه آب موجب تشدید بحران در کلان‌شهرها شده است. در تهران، هرچند مسئول مستقیم حوزه آب، اداره آب استان تهران است، اما شورای شهر و شهرداری نیز باسیاست‌های غلط خود باعث تشدید این بحران شده‌اند.

مداخلۀ نا به‌جا در حوزه آبریز باعث مشکلات عدیده برای مردمی می‌شود که زندگی‌شان به نحوی درگروِ ثبات آن است. بیشترین تأثیر از مداخلات در حوزه آب متوجه کشاورزان و خانواده‌های آنان است. شهرداری تهران به سبب پروژه‌های تجملاتی که به بهانه تولید فضاهای فراغتی انجام داده است، باعث تغییرات زیادی در حوزه آبریز شده است. تغییر مسیر آب از سرچشمه و برداشت سهم زیادی از حق‌آبه کشاورزان در بالادست موجب اعتراض عدیده شهروندان مناطق ۱۵، ۲۰ و ۱۸ و شهرها و روستاهای جنوبی استان تهران شده است.

ساخت پارک در جداره رود دره‌ها و کف‌پوش نامناسب کف این رود دره‌ها باعث شده آن مقدار از آب که پیش‌ازاین به‌طور طبیعی به سفره‌‌های آب زیرزمینی می‌رفت، در زمین نفوذ نکند. در غرب تهران، شهرداری با ساخت دریاچه‌ چیتگر به وسعت ۱۳۰ هکتار، موجب بروز بیشترین خسارت به کشاورزان جنوب تهران به‌ویژه منطقه فشافویه و روستاهای شهرری شده است. این دریاچه دارای کف‌پوش ایزوگام است که مانع عبور آب و نفوذ به زمین شده و بیشتر آب آن به‌جای نفوذ به سفره‌های زیرزمینی، تبخیر میشود. تأمین آب موردنیاز این دریاچه که بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است، از طریق آب رودخانه کَن انجام می‌شود.

  آخرين اخبارتكميلی باطل نمودن آراء در شهر حسن آباد

کشاورزان جنوب تهران بارها و بارها نسبت به این اقدام تجملاتی که مسائل زیست‌محیطی بسیاری برای شهر تهران به بار آورده، اعتراض کرده‌اند.

با توجه به عوامل مذکور سبب شد تا مسئولین بخش فشافویه به‌منظور تعیین حق آبه در روز یکشنبه ۲۹/۵/۹۶ گرد هم‌آیند.

مهندس ضیایی بخشدار فشافویه در این جلسه از دکتر جمالی پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری و دکتر علیخانی نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی که با پیگیری‌های مستمر تخصیص حقابه های کشاورزان از سد شهید کلانتری را محقق نمودند تقدیر نمود و گزارشی از روند اجرایی مسیر انتقال آب از سد شهید کلانتری به روستاهای پایاب سد که منجر به احیا حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی می‌شود تشریح کرد.

  هشت شهروند نامزد ریاست شهرداري حسن آباد

بخشدار فشافویه بابیان اینکه ایجاد سد امیرکبیر در دهه ۳۰ و نداشتن آب رودخانه کرج، بخش عمده‌ای از کشاورزی و باغات بخش قابل زراعت و کشت نیست، اظهار داشت: از ۲۷ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بخش در حال حاضر حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی قابل‌کشت و بهره‌برداری است

وی مهم‌ترین معیار تعیین حقابه ها را مبتنی بر اسناد ثبتی کشاورزان و نقشه‌های هوایی دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ دانست.

هاشمی مشاور امور آب فرمانداری توضیحاتی درزمینهٔ نحوه جمع‌آوری اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین حقابه های روستاها و اراضی می‌گردد بیان نمود و به طرح ساماندهی آب‌های سطحی جنوب تهران در جلسه حفاظت از منابع آب اشاره‌ی داشتند.

  شهروند حسن آبادی نائب قهرمانی کشور درپرتاب وزنه

جلسه تعیین حق آبه های روستاهای بخش فشافویه با حضور مهندس محمد صالح ضیائی بخشدار فشافویه، هاشمی مشاور امور آب در فرمانداری ویژه شهرستان ری، معصومعلی رئیس شورای بخش، برقی رئیس جهاد کشاورزی، نماینده اداره ثبت‌اسناد و املاک حسن‌آباد، روسای شورای روستاهای تابعه و کشاورزان بخش فشافویه در روز یکشنبه ۲۹/۵/۹۶ در بخشداری برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.