کد خبر : 17849
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 9:29

تاکید مجدد سرویس امنیت روسیه بر ارتباط عوامل حمله مسکو با اوکراین

تاکید مجدد سرویس امنیت روسیه بر ارتباط عوامل حمله مسکو با اوکراین
آمریکایی‌ها در 24 ساعت اول (پس از حمله)، حتی قبل از خاموش شدن آتش، فریاد زدند، که اوکراین این حمله را انجام نداده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربیه، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، چهارشنبه ۸ فروردین گفت، ایالات متحده با اظهار نظر در مورد دخالت «داعش» در حمله به سالن کنسرت «کروکوس سیتی هال» در حومه مسکو، خود را به بن‌بست کامل رساند.

زاخارووا به رادیو «اسپوتنیک» گفت: «این واقعیت است که آمریکایی‌ها در ۲۴ ساعت اول (پس از حمله)، حتی قبل از خاموش شدن آتش، شروع به فریاد زدن کردند که این کار اوکراین نیست، فکر می‌کنم این یک مدرک است. نمی‌توانم در هیچ رده‌ای طبقه‌بندی کنم. این خود یک مدرک است.»

او افزود: «نکته دوم، فریادهای ایالات متحده است که این را کار قطعی سازمان تروریستی داعش می‌داند، البته سرعت انجام همه این کارها شگفت‌انگیز است.» وی اشاره کرد، در عرض چند ساعت از خبرنگاران دعوت شد و نتیجه گیری واشینگتن در مورد عاملان این حمله تروریستی نیز مشخص شد.

این سخنگو در ادامه گفت: «به نظر من خودشان را به بن‌بست کامل رساندند؛ چراکه به محض اینکه فریاد زدند که این داعش است، همه متخصصان و کارشناسان روابط بین الملل به یاد آوردند و از همه پرسیدند. به یاد داشته باشید که داعش کیست؟ خودتان پشت داعش ایستاده‌اید، شما «ایالات متحده و بریتانیا» داعش را به وجود آوردید.»

  ناسا برای تولید غذای مخصوص فضانوردان جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۷ فروردین، در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد حمله شاخه خراسان گروه «داعش» در شهر قندهار و توسعه عملیات‌های این گروه در منطقه از جمله حمله در شهر کرمان و حومه مسکو این موضوع را بیان کرد.

او افزود، واشینگتن در مورد حملات «داعش» در شهر کرمان و حومه مسکو به ایران و روسیه هشدار داده بود.

در حمله تروریستی چند روز قبل در حومه مسکو بیش از ۱۳۹ نفر کشته شدند، همچنان در دو انفجار در حاشیه برگزاری مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در سوم ژانویه سال جاری در شهر کرمان دست‌کم ۹۱ نفر کشته شدند.

  چرا ناتو از اسباب بازی های فتوشاپی می ترسد؟

میلر بیان کرد، آمریکا طرح‌های شاخه خراسان گروه «داعش» را در اروپا مختل کرد و برای مقابله با تهدیدات با شرکای خود کار می‎‌کند.

الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال«اف‌بی‌سی»، سه‌شنبه ۷ فروردین اعلام کرد، در حالی که هویت آمران این حمله مشخص نشده، عاملان آن راهی اوکراین بودند که قرار بود در آنجا به عنوان «قهرمان» مورد استقبال قرار بگیرند.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از بورتنیکوف نوشته‌اند: «براین باوریم که مقدمات این اقدام توسط افراط‌گرایان اسلامی تدارک دیده شده که البته از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غرب تسهیل شد و دستگاه اطلاعات اوکراین نیز ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد».

روایت متفاوت بلاروس با کرملین

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری، روایت اصلی کرملین را تضعیف می‌کند؛ چرا که اعلام کرد عوامل حمله قبل از حرکت به سمت اوکراین کوشیدند وارد بلاروس شوند.

لوکاشنکو گفت: «آنها متوجه شدند که امکان ورود به بلاروس را ندارند و به همین دلیل بازگشته و راهی بخشی از منطقه مرزی میان روسیه و اوکراین شدند».

  آمریکا می گوید:اگر ایران احیای برجام را نپذیرد باید فشارها را افزایش دهیم

این در حالی است که «داعش» از روز جمعه، بارها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و کانال‌های رسانه‌ای وابسته به این سازمان، تصاویر ویدئویی عوامل مسلح در داخل محل کنسرت را پخش کردند.

بازداشت مظنون هشتم

همزمان دادگاهی در مسکو سه‌شنبه حکم بازداشت موقت هشتمین مظنون این حمله را صادر کرد.

بخش رسانه‌ای این دادگاه اعلام کرد که هشتمین مظنون از اتباع قرقیزستان است که دست‌کم تا ۲۲ مه در بازداشت موقت خواهد ماند.

چهار نفری که متهم به انجام این حمله شدند، اهل تاجیکستان هستند. سه مظنون دیگر از جمله حداقل یک شهروند روسیه نیز به اتهامات مرتبط با تروریسم متهم شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.