کد خبر : 7360
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 15:20

دست‌های پشت‌پرده بی آبی همدان، سد اکباتان همدان از مدار خارج می‌شود

دست‌های پشت‌پرده بی آبی همدان، سد اکباتان همدان از مدار خارج می‌شود
منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

به گزارش کلینی نیوز، بی‌آبی همچنان در همدان به خصوص در مرکز این استان ادامه دارد و قطع گسترده آب در شهر همدان وارد نهمین روز خود شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا الماسوندی عصر یک‌شنبه در نشست اعضای شورای آب استان همدان که با حضور رییس جمعیت هلال احمر کشور، معاون آبفا و جمعی از مسوولان کشوری و به ریاست استاندار برگزار شد، اظهارداشت: ورودی سد اکباتان همدان صفر است و اکنون ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و از طریق تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

وی اظهار داشت: کدورت آب سد اکباتان نسبت به گذشته ۱۰ برابر سده که این موضوع مشکلاتی را در زمینه شست و شوی فیلترهای تصفیه خانه ایجاد کرده است.

الماسوندی اظهار داشت: پیش از این خروجی سد اکباتان یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه بود که ۸۰۰ لیتر آن در تصفیه خانه بهشتی و ۴۰۰ لیتر نیز در تصفیه خانه اکباتان تصفیه و وارد شبکه آبرسانی می‌شد.

کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان همدان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می شود.

دست‌های «پشت‌پرده» بی آبی همدان

حسن خانجانی موقر، دادستان همدان از تشکیل پرونده قضایی برای بحران آب خبر داده و گفته است «بانیان وضع موجود و قطع آب در همدان در هر سطحی که باشند بازخواست می‌شوند.»

او گفت جز خشکسالی و کم بودن بارندگی، «افراد و عوامل متعددی» هم در «پشت پرده» در ایجاد این بحران نقش دارند که «شناخت این موارد نیاز به کار کارشناسانه، فنی و تخصصی دارد.»

آب شهر همدان را در اصل دو سد تامین می‌کنند، سد اکباتان که مهمترین سد استان است و سد آبشینه که از سرریز سد اکباتان پر می‌شود اما در نبود آب در سد اکباتان، آبشینه از بند سیاه‌کمر آبگیری شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.