کد خبر : 2917
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردین 1401 - 14:30

واکنش قوه قضائیه به بیانیه صدها سینماگر زن علیه آزار جنسی در سینمایی ایران

سخنگوی قوه قضائیه: برای رسیدگی قضائی به اتهام منافی عفت در سینما باید شاکی خصوصی داشته باشیم

سخنگوی قوه قضائیه: برای رسیدگی قضائی به اتهام منافی عفت در سینما باید شاکی خصوصی داشته باشیم
مدتی پیش، بیش از ۳۰۰ سینماگر زن با انتشار بیانیه‌ای به "خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی" در سینمای ایران اعتراض کردند. آن‌ها در این بیانیه خواستار "عواقب قانونی جدی" برای خشونت‌گران شده‌ بودند.

به گزارش کلینی نیوز، «ذبیح‌الله خداییان»، سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سیزدهمین نشست خبری خود، درباره خشونت علیه بازیگران زن سینمای ایران گفت: این موضوع در فضای مجازی مطرح شد و تا کنون پرونده‌ای در این خصوص در دستگاه قضائی تشکیل نشده و کسی هم شکایت نکرده است.

وی تأکید کرد: بر اساس ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، هرگونه تحقیق در خصوص اعمال منافی عفت توسط دستگاه قضائی ممنوع است؛ مگر اینکه جرم در مرعا و منظر مردم صورت گرفته یا شاکی خصوصی داشته باشد و یا اینکه این جرم منافی عفت به صورت سازمان‌یافته انجام شود اما تا کنون شکایتی در این خصوص نشده و چنانچه دلیل و مدرکی باشد و شکایتی شود، دستگاه قضائی ورود خواهد کرد.

واکنش‌ها به افشاگری سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان نسبت به آزار جنسی فرهاد اصلانی ادامه دارد. انجمن دستیاران کارگردان سینما در بیانیه‌ای از این افشاگری حمایت کرده و خواستار عدم سکوت در مواجه با چنین رفتارهایی شده است.

رسانه های متعدد در ایران و صفحات چند ده میلیونی زنان و مردان سینماگران بیانیه اعتراضی زنان سینماگر را منتشر کرده اند که حاوی افشاگری تکان دهنده و باورنکردنی است.

در تازه‌ترین خبری که در این رابطه منتشر شد، می‌توان به اظهارات سمیه میرشمسی، دستیار و برنامه‌ریز سینما اشاره کرده که نسبت به رفتار نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت صحنه سینما پرده برداشته بود.

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما پس از اظهارات سیمه میرشمسی، در بیانیه‌ای از او و افشاگری درباره آزار جنسی حمایت کرده بود.

در بیانیه اعتراضی که در روز پنجشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) منتشر شده است، بیش از ۳۰۰ سینماگر زن با انتشار بیانیه‌ای به “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی” در سینمای ایران اعتراض کردند. آن‌ها در این بیانیه خواستار “عواقب قانونی جدی” برای خشونت‌گران شده‌اند.

نام زنان سرشناسی از سینمای ایران به چشم می‌خورد.

نیکی کریمی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، مهرانه مهین‌ترابی، میترا حجار، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، شقایق دهقان، هانیه توسلی و … برخی از چهره‌هایی هستند که نسبت به خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کارشان اعتراض کردند.

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات در خصوص اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما،  اعلام آمادگی قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات در حوزه خشونت علیه زنان، ابراز امیدواری کرد تا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

خانه سینما چند روز بعد از انتشار بیانیه ، با محکوم کردن خشونت جنسی در این عرصه وعده داد، با “رعایت مطلق محرمانگی” به شکایات زنان فعال در عرصه سینما رسیدگی می‌شود.

بزرگ‌ترین نهاد رسمی سینمای ایران در بیانیه خود افزوده بود که شورای صیانت خانه سینما “مشورت‌های حقوقی لازم” را به مراجعه‌کنندگان ارائه و در صورت لزوم، “ارجاع موضوع به محاکم قضایی” را نیز پیگیری خواهد کرد.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در پی این بیانیه از بازیگران زن خواست، “بدون واهمه” شکایت‌های خود در مورد همه افراد، صرفنظر از جایگاه و عنوانشان را در “شورای صیانت” مطرح کنند.

زنان معترض به “خشونت و باج‌گیری جنسی” در عرصه سینما راهکار خانه سینما برای ارجاع شکایت آنان به شورای صیانت را رد کرده و این نهاد را فاقد “استقلال لازم” برای رسیدگی به چنین شکایاتی خوانده‌اند.

راهکار خانه سینما برای ارجاع شکایات سینماگران زن در مورد آزار و خشونت جنسی به “شورای صیانت” با مخالفت سینماگران معترض زن روبرو شده است. آنها در جوابیه‌ای به بیانیه خانه سینما واکنش نشان داده و گفته‌اند “برخی از اعضای این نهاد هم تا به امروز روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند.”

آزاده صمدی بازیگر سینما در پست اینستاگرامی خود از رای گیری مخصوص زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت و انتخاب هیات پنح نفره رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما خبر داد.

متن این پست به شرح زیر است:

«انتخاب هیات ۵ نفره رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما

رای گیری مخصوص زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت علیه زنان در عرصه سینما و تئاتر

قرار است مجمعی برای پیگیری خواست بیانیه رسیدگی به خشونت و آزار علیه سینماگران زن توسط کمیته مستقل تشکیل شود که طبیعتا و برای جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق نیاز به انتخاب پنج نماینده ضروری به نظر می رسد.

در لیست زیر تعدادی از زنان سینماگر برای به عهده گرفتن این مسئولیت کاندید شد‌ه‌اند. شما زنان دست اندرکار سینما و تئاتر امضا کننده با مراجعه به دایرکت صفحه «جنبش می_تو ایران» یک کد دریافت می‌کنید و سپس از این لیست به نمایندگان مورد نظر خود رای خواهید داد.

امید است این فرآیند دموکراتیک گام بعدی را در رسیدگی دقیق به این موضوع در جهت حق‌خواهی استوار کند.

پ.ن: لطفا فقط فقط زنانی که بیانیه را امضا کرده اند برای رای گیری به صفحه «جنبش می_تو ایران» دایرکت داده و کد دریافت کنند و برای ثبت نام رای خود به لینک پایین متن مراجعه کنند.

قدم اول اگر امضاکنندگان بیانیه هستید به صفحه «جنبش می_تو ایران» در دایرکت پیام دهید.

اسامی کاندیداها به شرح زیر است:

نیکی کریمی، آیدا پناهنده، غزاله معتمد، غزاله سلطانی، ترانه علیدوستی، منصوره یزدان جو، هانیه توسلی، ریحانه طراوتی، مهین صدری، آزاده صمدی، سمیه میرشمسی، مارال جیرانی و ثمین مهاجرانی»

در میان اسامی فوق که اغلب بازیگر یا کارگردان سینما و تئاتر هستند، ریحانه طراوتی بیشتر به عنوان عکاس شناخته می شود و ثمین مهاجرانی نیز مدیر روابط عمومی اصغر فرهادی است.

خانم سمیه میرشمسی که دستیار کارگردان سینما است و این جریان را برای نخستین بار با اسم و رسم واقعی خود رسانه‌ای کرد حضورش در بین نامزدها ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »