کد خبر : 20794
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1403 - 11:22

کاهش وابستگی عراق به دلار در معاملات تجاری و نبود محدودیت در حساب‌های این کشور در امریکا

کاهش وابستگی عراق به دلار در معاملات تجاری و نبود محدودیت در حساب‌های این کشور در امریکا
رئیس بانک مرکزی عراق تاکید کرد کشورش با در نظر گرفتن اعمال استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نقل و انتقالات خارجی، هیچ محدودیتی در حساب‌های خود در امریکا ندارد.

به گزارش کلینی نیوز،  علی محسن العلاق، رئیس کل بانک مرکزی عراق در گفت وگویی اختصاصی با   الجزیره اعلام کرد بانک مرکزی این کشور وابستگی خود را به دلار امریکا در معاملات تجاری کاهش داده است و پروژه حذف صفر‌ها از پول عراق نیز موضوعی است که توسط بانک‌ها در حال بررسی و مطالعه مداوم است.

وی افزود:  بانک مرکزی عراق با اصلاح برخی از سیاست‌های پولی مطابق با شرایط بین‌المللی و افزایش اعتماد به دینار عراق و جلوگیری از کاهش شدید ارزش پول این کشور، با چالش‌های اقتصادی جهانی مانند افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه مقابله می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی عراق تاکید کرد این بانک ذخایر ارزی و طلای خود را افزایش داده است تا بتواند وضعیت و ثبات مالی کشور را تقویت کند و توانمندی‌های آن را برای مقابله با بحران‌های احتمالی اقتصادی بالا ببرد.

علی العلاق در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه بانک مرکزی عراق برای مقابله با بحران افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراق و کاهش فاصله قیمت رسمی و قیمت بازار سیاه چه اقداماتی انجام داده است، تصریح کرد: بانک مرکزی عراق افزون بر دلار سازوکار‌های جدیدی را نیز برای پوشش حساب‌های بانکی محلی و بانک‌های کارگزاری با استفاده از ارز‌های دیگر نظیر یوآن چین، روپیه هند، یورو و درهم امارات ایجاد کرده است که وابستگی به پول امریکا را در معاملات تجاری بویژه نزد مشتریان این بانک‌ها کاهش داده است ضمن آنکه بانک مرکزی به دنبال برداشت نقدینگی مازاد در اقتصاد است چرا که این موضوع بر نرخ ارز فشار وارد می‌کند و از رشد نامطلوب ارز صادراتی جلوگیری می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی عراق درباره ذخایر ارزی این کشور نیز گفت: بانک مرکزی عراق دارای سطحی مناسب از ذخایر ارزی برای دستیابی به ثبات است و از انعطاف پذیری کافی برای پاسخگویی به تقاضای ارز‌های خارجی برای تامین الزامات تراز پرداخت‌ها و سایر تعهدات بهره‌مند است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر تحریم‌های امریکا علیه برخی از بانک‌های عراقی خاطر نشان کرد: تحریم های اعمال شده علیه برخی بانک‌ها مربوط به تصمیم‌گیری برای جلوگیری از معامله آن‌ها با دلار است، زیرا تعدادی از بانک‌ها در فهرست تحریم‌های صادره از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی قرار نگرفتند و در نتیجه فعالیت این بانک‌ها با توجه به شرایط موجود ادامه دارد و با همه ارز‌ها به جز دلار کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخش بانکداری عراق، در حال تجربه کردن اوضاع پایدار و با ثبات است ضمن آنکه بانک‌های دولتی هنوز حدود ۷۹ درصد از دارایی‌های کل بخش بانکی را تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم برای بانک‌های خصوصی حدود ۲۱ درصد است.

علی العلاق درباره محدودیت‌های استفاده از حساب‌های بانکی در امریکا نیز گفت: با در نظر گرفتن اعمال استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نقل و انتقالات خارجی، هیچ محدودیتی در حساب‌ها و تراز‌های ما در امریکا وجود ندارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »