کد خبر : 18716
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 10:21

حمله خشونت بار گروههای محلی قرقیزستان به دانشجویان پاکستانی

حمله خشونت بار گروههای محلی قرقیزستان به دانشجویان پاکستانی
این ناآرامی‌ها از آنجا آغاز شد که یک دختر دانشجوی مصری در بیشکک مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و سپس انتشار ویدئویی در ۲۴ اردیبهشت که درگیری بین دانشجویان قرقیزستانی و دانشجویان پزشکی اهل مصر را نشان می‌داد، باعث افزایش تنش‌ها شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه ها، درپی حمله گروه بزرگی از افراد محلی به دانشجویان پاکستانی مقیم قرقیزستان، هند و پاکستان روز شنبه از هزاران تبعه خود که در قرقیزستان مشغول به تحصیل یا کار هستند، خواستند در خانه‌های خود مانده و از رفت‌وآمد در شهرها خودداری کنند.

بنا بر گزارش‌ها، پاکستان همچنین ۱۴۰ دانشجوی پاکستانی را از بیشکک، پایتخت قرقیزستان، با پروازی به لاهور بازگردانده و وزارت خارجه پاکستان گفته است که قصد دارد پروازهای بیشتری را برای «بازگرداندن همه کسانی که می‌خواهند از خشونت در این کشور آسیای مرکزی بگریزند» تدارک ببیند.

روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت، پاکستان یک دیپلمات قرقیز را برای اعتراض به حملات علیه شهروندان خود احضار کرد و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن ابراز نگرانی از این خشونت‌ها، خبر داد که فوراً یک وزیر ارشد کابینه خود را برای نظارت بر وضعیت دانشجویان پاکستانی به بیشکک می‌فرستد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، از هفته گذشته برخی از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیشکک و همچنین اقامتگاه‌های خصوصی دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان پاکستانی هدف حمله گروهی از قرقیزها قرار گرفته است.

این خوابگاه‌ها عمدتاً محل اسکان دانشجویان هندی، پاکستانی و بنگلادشی است.

گفته می شود، این ناآرامی‌ها از آنجا آغاز شد که یک دختر دانشجوی مصری در بیشکک مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و سپس انتشار ویدئویی در ۲۴ اردیبهشت که درگیری بین دانشجویان قرقیزستانی و دانشجویان پزشکی اهل مصر را نشان می‌داد، باعث افزایش تنش‌ها شد.

بر اساس گزارش‌های محلی، وقوع یک درگیری بین اتباع داخلی و دانشجویان خارجی از جمله پاکستانی‌ها و مصری‌ها در یک خوابگاه باعث بروز این خشونت‌ها شد. این درگیری که گفته می‌شود در ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) رخ داد، توسط دوربین ضبط شد و ویدئوهای آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

طی سال‌های اخیر، علاوه بر روسیه و اوکراین، قرقیزستان نیز به دلیل شهریه پایین برای تحصیل، مقصد محبوبی برای اخذ مدرک پزشکی توسط دانشجویان خارجی شده است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »