کد خبر : 18517
تاریخ انتشار : شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 8:20

مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین رای مثبت داد

مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین رای مثبت داد
فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

به گزارش کلینی نیوز، نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) درباره قطعنامه‌ «حقوق و امتیازات» فلسطین که از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری کند، از صبح جمعه به وقت محلی آغاز شد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا،  فلسطین و گروه کشورهای عربی این قطعنامه را ارائه کرده بود که تصویب پیش نویس قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری در سازمان ملل خواهد داد.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس این قطعنامه پرداخت که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می دهد.

 به گزارش شبکه کان اسرائیل، «در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل» بندی از پیشنهاد که به فلسطینیان نیز حق رأی در کنفرانس‌ها و سایر فوروم‌های ملل متحد را می‌داد، از نسخه نهایی حذف شده است.

فلسطینیان خواهان برخورداری از عضویت کامل در ملل متحد بودند.

ظاهرا تشکیلات خودگردان فلسطین نسخه تعدیل شده در خصوص نداشتن حق رأی در مجمع و سازمان‌های بین‌المللی وابسته به ملل متحد را پذیرفته است.

 هیئت نمایندگی فلسطینی در سازمان ملل پنج‌شنبه با ارسال نامه به سایر کشورهای عضو نوشت پذیرش قطعنامه حمایت از عضویت فلسطین در «این مقطع بسیار حساس» به راه حل دو کشوری (وجود کشور فلسطین در کنار اسرائیل) و پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس کمک خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین که تا حال عضو ناظر بوده، با ارتقای جایگاهش، از امتیازاتی مانند سخنرانی سفیر آن به عنوان نماینده یک «کشور» در سازمان ملل و نیز سخنرانی به نمایندگی از یک گروه منطقه‌ای، نشستن در کنار کشورهای عضو و ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اصلاحات قطعنامه‌ها برخوردار خواهد شد.

رأی مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تبدیل تشکیلات فلسطینی به «هم‌تراز یک کشور»، آمریکا را با معضلی در روابط خود با این سازمان روبه‌رو خواهد کرد زیرا طبق قانون، دولت واشینگتن مجبور به قطع کمک مالی خود به سازمان ملل خواهد شد.

قوانین آمریکا تصریح کرده اگر گروهی بدون داشتن ویژگی‌های درخواست شده بین‌المللی عضویت کامل سازمان ملل را دریافت کند، از دریافت بودجه آمریکایی محروم خواهد بود.

سفیر اسرائیل پیشاپیش گفته است دولت او انتظار دارد در صورت تصویب عضویت فلسطینیان، آمریکا همه مبالغی را که به ملل متحد و نهادهای آن می‌دهد، قطع کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »