کد خبر : 17085
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 10:19

امیرحسین علمائی کوپائی

وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان:شرکت ما در نشست دوحه بی‌فایده است

وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان:شرکت ما در نشست دوحه بی‌فایده است
وزارت خارجه طالبان می‌گوید شرکت آن‌ها در نشست سازمان ملل برای افغانستان «بی‌فایده» است. پیشتر امارت اسلامی گفته بود شرط‌هایی را برای شرکت در نشست دوحه مطرح کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، در بیانیه وزارت خارجه طالبان، یک روز پیش از این نشست، آمده است در دو و نیم سال اخیر حکومت طالبان «تلاش کرده است تا پایه‌های سیاسی، اداری، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی حکومت را تقویت کند و همزمان در روابط خود با کشورهای منطقه به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است.»

در این بیانیه همچنین گفته شده است که حکومت امارت اسلامی از کانال‌های مختلف با سازمان ملل و کشورهای غربی و به ویژه آمریکا جلساتی داشته است، و در مورد «تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، فهرست سیاه و پاداش برای دستگیری بعضی مقام‌های این کشور و آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان گفت‌وگو کرده است.»

این وزارت تاکید کرده است که در صورتی که  امارت اسلامی «به عنوان تنها نماینده رسمی افغانستان» در دوحه شرکت کند، این نشست «سودمند خواهد بود، در غیر این صورت، حضور غیرموثر، به خاطر عدم پیشرفت در گفت‌وگوها بی‌فایده» است.

ذاکر جلالی از مقامات وزارت خارجه امارت اسلامی در صفحه ایکس خود نوشته است: سازمان ملل متحد از امارت اسلامی برای شرکت در نشست دوحه دعوت کرد و تاکید نمود که حضور هیئت امارت اسلامی در این نشست ارزش ویژه خود را برای شرکت کنندگان دارد.
به نوشته آقای جلالی، دعوت از امارت اسلامی ثابت ساخت که هیچ کسی نمی‌تواند امارت اسلامی را در مسائل مربوط به افغانستان نادیده بگیرد.

وی تصریح کرد: شرکت در جلسه‌ای که توضیحات کافی در مورد دستور جلسه (اجندا)، بحث و ترکیب نداشته باشد، شرکت در آن اقدامی بیهوده محسوب می شود.

حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و کاردار ایران در کابل، هم در ایکس نوشته است که کشورهای اروپایی نباید افغانستان را «گروگان روابط منطقه‌ای» کنند.

آقای کاظمی قمی نوشته است: «در دیدار امروز با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفت‌وگویی صریح ولی بسیار سازنده داشتیم؛ به‌ویژه این توجه داده شد که اگر اروپا مایل به کمک به مردم افغانستان است نباید کمک‌های انسان‌دوستانه را “گروگان روابط منطقه‌ای” خود نماید.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »