کد خبر : 16873
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 9:21

اقتصاد بدون نفت؛ عربستان در آستانه فروش بخش دیگری از سهام «آرامکو»

اقتصاد بدون نفت؛ عربستان در آستانه فروش بخش دیگری از سهام «آرامکو»
عربستان سعودی بخش دیگری از سهام شرکت دولتی نفت عربستان موسوم به آرامکو به عنوان بزرگترین شرکت نفتی جهان را بفروشذ.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بلومبرگ، دولت عربستان برای فروش سهام آرامکو با شرکتهای سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس و اچ‌اس‌بی‌سی وارد مذاکره شده و این فروش احتمالا در سه ماهه دوم یا سوم سال‌جاری قطعی می‌شود.

این فروش سهام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت عربستان شرکت نفت دولتی آرامکو را مکلف کرد تا برنامه توسعه نفتی خود را متوقف کند و ظرفیت تولید را به حداکثر ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند.برخی تحلیلگران می‌گویند این حرکت می‌تواند بودجه را به خزانه دولت بازگرداند.

گفته می‌شود از این معامله حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد نصیب عربستان می‌شود.

عربستان سعودی برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود به نام «چشم انداز ۲۰۳۰» به صدها میلیارد دلار نیاز دارد. این برنامه با گسترش بخش خصوصی و رشد غیرنفتی، آینده توسعه کشور را رقم می زند.

دولت سعودی، همچنان با داشتن بیش از ۹۰ درصد سهام، بزرگترین سهامدار آرامکو است و این شرکت به تازگی حدود ۱۰ میلیارد دلار سود سهام مرتبط با عملکرد اوایل سال ۲۰۲۳ را به سهامداران پرداخت کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که آرامکو سهام بیشتری را به فروش خواهد رساند و درآمد حاصل از آن برای تقویت صندوق ثروت ملی این کشور استفاده خواهد شد.

طرح کلی واگذاری سهام شرکت آرامکو که در پنجم ژانویه سال ۲۰۱۶ توسط محمدبن‌سلمان، وزیر دفاع و نایب ولیعهد عربستان سعودی مطرح شد، درواقع موجی از ایده‌ها و طوفان فکری را میان دست‌اندرکاران و سیاستگذاران حوزه انرژی کشورهای جهان بالاخص کشورهای همسایه این کشور، آمریکا، چین و روسیه ایجاد کرد.»

صفحه رسمی دولت عربستان سعودی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که شرکت آرامکو سعودی به سودآورترین شرکت جهان تبدیل شد.

 این شرکت از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت خام و گاز طبیعی) به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. دفتر مرکزی شرکت آرامکو، در شهر ظهران در شرق عربستان سعودی قرار دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »