کد خبر : 12637
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402 - 9:41

مردم نیجر علیه کودتاچیان به خیابان‌ها آمدند

مردم نیجر علیه کودتاچیان به خیابان‌ها آمدند
مردم نیجر​​​​​​​ در اعتراض به تلاش برای کودتا توسط عناصر گارد ریاست جمهوری این کشور به خیابان ها آمدند.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس گزارش رسانه ملی نیجر، مردم در مقابل مجلس ملی در نیامی پایتخت نیجریه تجمع کردند تا بازداشت محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور توسط عناصر هنگ گارد ریاست جمهوری و تلاش برای کودتا را محکوم کنند.

تیرهای هشدار به سوی تجمع کنندگان که می‌خواستند به سمت محل بازداشت بازوم در کاخ ریاست جمهوری بروند، شلیک شد.

عکس‌های این تظاهرات نیز در حساب توییتر ریاست جمهوری نیجر به اشتراک گذاشته شد.

مذاکرات بین کودتاچیان و بازوم ادامه دارد و محمدو ایسوفو رئیس جمهور سابق نیز در حال میانجیگری است.

گروهی از فرماندهان ارتش در نیجریه که خود را “شورای ملی حفاظت از میهن” نامیدند، در پخش زنده شبکه تلویزیون ملی (ORTN) اعلام کردند با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند.

سرهنگ آمادو عبدرامانه اعلام کرد که محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور را برکنار کرده‌اند و قانون اساسی به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور به حالت تعلیق درآمده است.

ارتش نیجریه ضمن اعلام منع تردد سراسری از ساعت ۲۲ تا ۵ عصر، از بسته شدن تمام مرزها خبر دادند.

در واکنش به خبر کودتا، جامعه اقتصادی اتحادیه کشورهای غرب آفریقا بر مسئول دانستن کودتاچیان در قبال امنیت رئیس جمهور، خانواده او، دولت و مردم تاکید کردند. رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، دبیر کل سازمان ملل و فرانسه نیز تلاش برای کودتا را محکوم کردند.

همچنین بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه با محمد بازوم رئیس جمهور نیجریه گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگو، وزیر امور خارجه آمریکا حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از محمد بازوم و دموکراسی نیجر را اعلام کرد.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجر و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی در محکومیت این تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و براندازی قانون اساسی می‌ایستد.

گفتنی است عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری نیجر صبح امروز چهارشنبه۴ مردادماه اقدام به کودتا و محمد بازم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت کرده بودند.

نیجر با چندین کودتا، کشوری کودتاخیز است که از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ سابقه بی‌ثباتی سیاسی بسیاری دارد. آخرین تلاش برای کودتا کمی قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور محمد بازوم در آوریل ۲۰۲۱ رخ داد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »