کد خبر : 12504
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 9:12

پیشنهادعلی‌اکبرصالحی:مناسب‌ترین راه باقی‌مانده، آغاز«گفتگوی سیاسی و همه جانبه با آمریکا»

پیشنهادعلی‌اکبرصالحی:مناسب‌ترین راه باقی‌مانده، آغاز«گفتگوی سیاسی و همه جانبه با آمریکا»
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ایران، در مصاحبه‌ای گفته است که ایران باید با آغاز «گفتگوهای سیاسی» رابطه خود با آمریکا را تنظیم کند.

به گزارش کلینی نیوز، صالحی، که هم‌اکنون معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم ایران است، به وبسایت انتخاب گفته زمان آن فرارسیده که ایران گفتگوهای همه‌جانبه سیاسی را با اروپا و آمریکا آغاز کند.

آقای صالحی با اشاره به تحولات دیپلماتیک عمده جهانی و بازآرایی صف‌بندی‌ها گفته: « هر کشوری دارد سعی می‌کند از این آب گل آلود برای خودش بهره لازم را ببرد. قضایا دارد خیلی آشفته می‌شود، فرصت خوبی است که بنشینیم با غرب و در راس آن‌ها آمریکا یک گفتگو و یک مذاکره وسیع تری را انجام دهیم. شاید اسمش را بگذاریم مذاکره سیاسی.»

او گفته: «ما در چالش با آمریکا همواره روی موضوعات خاص گفتگو کرده‌ایم، مثلا درمورد افغانستان یا عراق یا بحث آزادی زندانیان یا برجام و به طور کلی موضوع هسته ای؛ اما هیچ وقت یک مذاکره گسترده و وسیع سیاسی که دربرگیرنده ابعاد دیگر باشد، نداشته‌ایم. اما اکنون با توجه به مجموعه شرایط منطقه‌ای و بین المللی فرصت خوب و مناسبی است که یک گفتگوی همه جانبه سیاسی با غرب اعم از اروپا و آمریکا داشته باشیم.»

آقای صالحی، که سابقه مخالفت‌های تند با سیاست‌های آمریکا را هم دارد، به پیچیدگی‌های روابط ایران و آمریکا اشاره کرده و از اینکه طرف ایرانی برخی فرصت‌ها را از دست داده هم انتقاد کرده است.

می‌توانستیم اظهارات آلبرایت درباره کودتای ۲۸ مرداد را عذرخواهی تلقی کنیم
وزیر اسبق امور خارجه ایران اضافه کرد: وزیر خارجه آمریکا خانم آلبرایت یک بار گفت که قبول داریم این کار را کرده ایم و اینکه این کار درستی نبوده. ما باید همان موقع آن را یک عذرخواهی تلقی می‌کردیم. بالاخره یک فرصتی بود. اما ما اصرار داشتیم که کلمه عذرخواهی هم باشد.

او افزود: بالاخره ما چنین گله مندی و اعتراض‌هایی را به طور جدی از آمریکایی‌ها به خاطر دخالت‌هایی که قبل از انقلاب در امور سیاسی ما و در کشور ما داشته اند، داریم.

اگر تهدید رئیس جمهور آمریکا علیه شوروی نبود، شاید امروز بخش دیگری از سرزمین مان هم جدا شده بود
صالحی همچنین تصریح کرد:، اما یک طرف قضیه را هم فراموش نکنیم. شوروی بعد از جنگ جهانی دوم در بخشی از ایران حضور داشت. جنگ تمام شده بود، اما شوروی‌ها در بخش قابل توجهی از ایران در تبریز، کردستان و حتی اگر اشتباه نکنم تا زنجان و قزوین هم بودند. این تهدید ترومن علیه شوروی‌ها بود که باید خاک ایران را ترک کنید. تیتر روزنامه‌های آن زمان هم موجود است که می‌توانید پیدا کنید و روی آن تحقیق کنید.

پیشنهاد علی‌اکبر صالحی: آغاز «گفت‌وگوی سیاسی با آمریکا»، مناسب‌ترین راه باقی‌مانده/ نخبگان در این‌باره تبادل نظر کنند/ چینی‌ها به ما می‌گفتند «رابطه‌تان را با آمریکا تنظیم کنید تا ما بتوانیم به راحتی با شما تعامل داشته باشیم»؛ روس‌ها هم این را به ما گفته‌اند/ اگر تهدید رئیس‌جمهور آمریکا علیه شوروی نبود، شاید امروز بخش دیگری از سرزمین‌مان هم جدا شده بود

او افزود: این موضوع را هم باید از حیث قضاوت تاریخی در نظر بگیریم. این خودش یک نکته مثبت است. اگر خدای نکرده، ما بخش دیگری از سرزمین مان را از دست داده بودیم، در چه وضعیتی بودیم؟ لذا نباید فراموش کنیم که در زمان ترومن، رییس جمهور آمریکا، نیرو‌های ارتش سرخ شوروی در بخشی از سرزمین کشور عزیزمان ایران حضور داشتند و اگر تهدید ترومن علیه شوروی نبود، چه بسا امروز شاهد جدا بودن بخش دیگری از سرزمین مان بودیم.

چینی‌ها به ما می‌گویند رابطه تان را با آمریکا تنظیم کنید تا مشکل ما حل شود؛ روس‌ها همین مطلب را به ما گفته اند

او ادامه داد: چینی‌ها خودشان به ما می‌گویند – حداقل در زمانی که من مسئول بودم – که رابطه تان را با آمریکا تنظیم کنید تا مشکل ما حل شود. این را به ما گفته اند. روس‌ها هم این را به ما گفته اند. خیلی جالب و قابل تأمل است!

صالحی گفت: این وضعیتی است که ما داریم. این شرایط اقتصادی ماست که نمی‌توانیم با اغلب بانک‌های مهم دنیا رابطه داشته باشیم و همه چیز برای ما گران تمام می‌شود. بالاخره ما نیاز داریم و باید نیازهایمان را از خارج وارد کنیم. چون این کار‌ها را نمی‌توانیم به سهولت انجام دهیم، قیمت جنسی که می‌خریم، بیشتر می‌شود.
او افزود: همین پولی که گفته اند از کره جنوبی قرار است آزاد شود– فعلا چند بار گفته اند آزاد خواهد شد – اگر فرض کنیم آزاد شود، گفته اند یک بار باید به سوییس برود و در نتیجه در تعیین نرخ تسعیر، ما دوباره کلی پول از دست می‌دهیم.

وزیر خارجه اسبق ایران از وضعیت اقتصادی نامناسب ایران انتقاد کرده و گفته بخشی از این وضعیت به تحریم‌ها و بخشی به ناکارآمدی مدیران جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

او با اشاره به موقعیت ایران که می‌تواند پیونددهنده آسیای مرکزی، قفقاز، خلیج فارس و پاکستان و شبه‌قاره هند باشد گفته واردات و صادرات ایران محدود شده و فرصت‌های تجاری عمده مانند خط لوله نفت و گاز بین المللی یا پیوند راه آهن عراق به ترکیه و اروپا به ترتیبی پیش می‌رود که طرف‌های دیگر ایران را دور می‌زنند.

آقای صالحی با اشاره به تحولات دیپلماتیک عمده جهانی و بازآرایی صف‌بندی‌ها گفته: «به هر حال هر کشوری دارد سعی می‌کند از این آب گل آلود برای خودش بهره لازم را ببرد. قضایا دارد خیلی آشفته می‌شود و ما در این آشفتگی وضعیت نسبتا معقولی را در حوزه نظامی، دفاعی و جبهه مقاومت در منطقه داریم…. چون الان ما قدرت منطقه‌ای هستیم، فرصت خوبی است که بنشینیم با غرب و در راس آن‌ها آمریکا یک گفتگو و یک مذاکره وسیع تری را انجام دهیم. شاید اسمش را بگذاریم مذاکره سیاسی.»

او البته تاکید کرده است که باید برای چنین مذاکرات همه‌جانبه‌ای «انسجام و وحدت ملی» در ایران تقویت شود.

آقای صالحی به ویژه به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و گفته: «ما باید کاری کنیم که بهانه به دست دیگران ندهیم و شاهد رفتار‌های ناهنجار در جامعه از هر طرفی که باشد نباشیم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.