کد خبر : 10104
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 14:56

کریم رئوف

مهریه‌های سنگین دختران عراقی و علل و آثار آن در جامعه عراق

مهریه‌های سنگین دختران عراقی و علل و آثار آن در جامعه عراق
افزایش میزان مهریه و سطح توقع دختران عراقی موجب شده تا جوانان عراقی به ازدواج با دخترانی از کشورهای عربی و کشورهای خارجی روی بیاورند.

به گزارش کلینی نیوز ، به نوشته وبگاه شفق نیوز، مهریه دختران در عراق افزایش یافته است و جوانان عراقی به ازدواج با دخترانی از کشورهای عربی و کشورهای خارجی روی آورده اند.

این امر به علت هزینه های کمتر دختران دیگر کشورها نسبت به دختران عراقی است که خواسته ها و شروط سخت و پایان ناپذیری دارند، در حالی که جوانان عراقی از کمبود فرصت های شغلی و بیکاری رنج می برند.

برخی از دختران عراقی با این استدلال که می خواهند حق خود را تضمین کنند خواهان مهریه های سنگین هستند.

بر اساس گفته کارشناسان، با توجه به گسترش روابط اجتماعی جوانان به علت استفاده از شبکه های اجتماعی و تاثیرپذیری از افراد مشهور، تعداد زیادی درخواست طلاق به صورت روزانه در دادگاه ها ثبت می‌شود.

همچنین کارشناسان در عین حال تاکید کردند که مهریه های بالا به اندازه تفاهم و احترام، اعتماد و درک متقابل بین دو طرف، روابط زناشویی را حفظ نمی کند.

«محمد الاسدی»، شهروند عراقی از استان کربلا به وبگاه شفق نیوز می گوید که بیشتر جوانان عراقی بیکار هستند و درآمد روزانه آنها که در بخش خصوصی کار می کنند از ۲۵ هزار دینار فراتر نمی رود و این مبلغ فقط برای خرج روزانه آنها کافی است.

وی در ادامه می افزاید که هنگامی که جوان عراقی می خواهد ازدواج کند با شروط ناممکنی رو به رو می شود؛ چنان که ۲۵ میلیون دینار مهریه حاضر و همان مقدار مهریه غائب از او خواسته می شود و جوان نمی تواند این مبلغ را فراهم کند به همین دلیل دختران غیرعراقی را برای ازدواج انتخاب می کند.

الاسدی همچنین می گوید که جوان عراقی به کشورهای عربی مانند سوریه و لبنان روی آورده است، زیرا این دو کشور شاهد بحران اقتصادی هستند که باعث شده است خانواده ها هزینه های ازدواج دختران خود را کاهش دهند، به همین دلیل جوان عراقی به علت ارزان بودن مهریه دختران این کشورها مایل به ازدواج با آنان است؛ چنان که مهریه آنها از ۲۰۰۰ دلار فراتر نمی رود و همین طور شروط غیرممکنی مانند دختران عراقی ندارند.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]بانویی از بغداد می گوید که درخواست مهریه بالا با توجه به فضای باز فعلی امری طبیعی است، زیرا شبکه های اجتماعی باعث ایجاد ترس در میان دختران در مورد روابط متعدد مردان جوان شده است؛ چنان که می بینیم که یک مرد جوان با وجود نامزد بودن یا حتی ازدواج با بیش از یک زن در ارتباط است.[/su_note]

 

وی در ادامه می افزاید که دختر عراقی، مدت کوتاهی پس از ازدواج، درخواست های بی پایانی را آغاز می کند، از جمله رفتن دائم به رستوران ها یا تمایل به مسافرت و خرید تقریباً روزانه لباس و رفت و آمد مرتب به آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و غیره و جوان عراقی که درآمدش ۲۵ هزار دینار است نمی تواند همه این خواسته ها را فراهم کند به همین دلیل به دختران غیرعراقی که چنین شروطی ندارند و برعکس شرایط را درک می کنند و به همسرانشان کمک می کنند روی می آورد.

«علی کریم»، شهروند عراقی که ۲۹ سال دارد و هنوز ازدواج نکرده است، می گوید که برخی از دختران، ازدواج را پروژه ای تجاری و فرصتی برای ثروتمند شدن می دانند و مهریه های سنگین درخواست می کنند و پس از آن مشکلاتی را با همسرانشان ایجاد می کنند تا این مبالغ را دریافت کنند.

همچنین بانویی از بغداد می گوید که درخواست مهریه بالا با توجه به فضای باز فعلی امری طبیعی است، زیرا شبکه های اجتماعی باعث ایجاد ترس در میان دختران در مورد روابط متعدد مردان جوان شده است؛ چنان که می بینیم که یک مرد جوان با وجود نامزد بودن یا حتی ازدواج با بیش از یک زن در ارتباط است.

وی که در آستانه ازدواج است می گوید که مبلغ ۱۵۰ میلیون دینار را به عنوان مهریه حاضر و همان مقدار غائب را برای تضمین حق خود درخواست کرده است و معتقد است که اگر مرد برای ازدواج جدی و صادق است در پذیرش مهریه و ازدواج تردید نمی کند.

به گفته «دکتر فرح القریشی»، استاد دانشگاه بغداد و پژوهشگر علوم تربیتی، روانشناسی و اجتماعی، افزایش مهریه ازدواج ناشی از افزایش موارد جدایی و از هم پاشیدگی خانواده ها است و گرچه مهریه ارزش زنان را تعیین نمی کند، ولی تضمین کننده حقوقی است که دین اسلام برای زنان تعیین کرده است.

از سوی دیگر، «ومیض الغریفی»، پژوهشگر اسلامی، جوانان را دعوت می کند که برای تهیه مهریه و جهیزیه تلاش کنند و با خلوص نیت به دنبال یافتن همسر مناسب باشند و زنان نیز در تعیین مقدار مهریه با مردان همکاری کنند.

منبع :میدل ایست نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »