کد خبر : 17757
تاریخ انتشار : شنبه 4 فروردین 1403 - 13:49

گروه نیابتی «داعش خراسان» چه هدفی را پی حمله مسکو دنبال می‌کند؟

گروه نیابتی «داعش خراسان» چه هدفی را پی حمله مسکو دنبال می‌کند؟
حضور روسیه علیه گروه تروریستی نیابتی داعش در سوریه، چه‌بسا انگیزه‌ لازم برای اقدامات «داعش خراسان» در هدف قراردادن روسیه به عنوان دشمن مستقیم به دلیل اقداماتش در خاورمیانه را فراهم کرده باشد

به گزارش کلینی نیوز، گروه تروریستی «داعش خراسان»، مسئولیت حمله شامگاه جمعه ۳ فروردین در مسکو را بر عهده گرفت که به کشته‌ شدن بیش از ۹۳ نفر و زخمی شدن ۱۴۶ نفر در تیراندازی و سپس وقوع آتش‌سوزی مهیب در یک سالن کنسرت در مرکز خریدی در حومه مسکو انجامید.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، آدریین واتسون، گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در اوایل ماه مارس اطلاعاتی دربارۀ طرح یک عملیات تروریستی در مسکو که قرار بود در تجمعی بزرگ از جمله در یک کنسرت انجام شود به دست آورده و در اختیار مقامات روسیه قرار داده بود.اما سخنگوی کمیته تحقیقات روسیه در این باره اعلام کرد، برای صحبت از سرنوشت و هویت عاملان حمله «هنوز زود است.»

هرچند مقام های آمریکایی در مواضع اولیه در واکنش به حمله تروریستی در روسیه، نقش خود را در این ماجرا کتمان کرده اند اما آشکار شدن تبار تکفیری طراحان این حمله تروریستی که از گسترده شدن دامنه فعالیت تروریستی شاخه نوظهور داعش موسوم به «داعش خراسان»، خبر می‌دهد، نمی تواند فارغ از مواجهه‌ای باشد که کشورهای غربی و اسرائیل در روند ضدیت با بازیگران منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی، روسیه و چین به جریان انداخته اند؛ سه کشوری که در ماه‌ها و سال‌های اخیر کوشیده اند به شکل گیری یک ائتلاف گسترده امنیتی، اقتصادی و سیاسی سامان ببخشند و کشورهای کوچک و بزرگ خاورمیانه و آسیا را به این ائتلاف بزرگ دعوت کنند.

آمریکایی‌ها اوایل ماه مارس اعلام کرده بودند که در مسکو خطر حملۀ تروریستی به‌خصوص در کنسرت‌ها وجود دارد و در وب‌سایت سفارت ایالات متحده در روسیه هم به شهروندان آمریکایی هشدار داده شده بود. نیویورک‌تایمز هم در این باره مطلب نوشته بود و خبرهایی هم هست از این‌که واشینگتن به‌طور رسمی میز مقام‌های روسیه را از این خطر باخبر کرده است.

مشابه این مورد هنگام حملۀ مرگبار داعش در کرمان در جریان مراسم سالگرد شهادت قاسم سلیمانی در ۱۴ دی ۱۴۰۲ هم عنوان شده بود و آن‌جا هم گفته می‌شد که آمریکایی‌ها پیشاپیش خبر داشتند و خبر داده بودند.

یکشنبۀ گذشته که پوتین در مصاحبۀ مطبوعاتی‌ پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات در این باره مورد سؤال قرار گرفت، پاسخش این بود که «این حرف‌ها نوعی ارعاب شهروندان روسیه و ایجاد سراسیمگی در آن‌ها از سوی آمریکاست».

در همین راستا است که کرملین حالا همچنان بر سناریوهای دیگر متمرکز است و حرف‌های متفاوتی از مسکو شنیده می‌شود، مثلاً این‌که اگر حرف آمریکا درست هم باشد، «از کجا این اطلاعات را به دست آورده و نکند که خودش پشت ماجرا بوده»، یا عنوان می‌شود که چهار عامل حمله در حال فرار به سوی اوکراین بازداشت شده‌اند و مستقیم و غیرمستقیم اوکراین پشت این حمله معرفی می‌شود.

 عاملان حمله به کنسرت مسکو، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند. این‌که داعش شاخۀ خراسان با استفاده از هرج‌ومرج و فساد داخلی اوکراین در آن‌جا هم موفق به ایجاد پایگاه و جذب شهروندان تاجیکستان در این کشور شده باشد، به‌خصوص که تاجیک‌ها هم زبان روسی (رایج در اوکراین) عین زبان مادری‌شان است، امر بعیدی نیست.

اقدام به عملیات بزرگ در کشورهای مهم منطقه همچون ایران و روسیه توسط گروه تروریستی «داعش خراسان» در حالی است که این جریان، عملاً امکان و ظرفیت مادی، اطلاعاتی و عملیاتی چندانی برای طراحی و اجرای عملیات‌های مرگبار ندارد.

بنابراین امکان و توان مالی خود را از طریق اجرای پروژه‌های ضدامنیتی بازیگرانی همچون ایالات متحده و اسرائیل در منطقه‌ و فرامنطقه‌ تامین می‌کند و به پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی این بازیگران به حملات تروریستی خونین در کشورهای مختلف از ایران گرفته تا روسیه، سوریه، عراق و افغانستان اقدام می‌نماید.

از این رو هرچند مقام‌های آمریکایی تصور می‌کنند صدور بیانیه‌های رسمی داعش مبنی بر پذیرش مسئولیت حملات تروریستی که در کشورهای مختلف منطقه انجام می دهند، می‌تواند بر نقش واشنگتن و تل آویو خطی از فراموشی نقش کند اما وقوع این حملات خونین در حالی که ایالات متحده در دو بحران نظامی فرسایشی یعنی جنگ اوکراین و غزه فرومانده است، نشان می‌دهد که این کشور چاره را در آن دیده است تا بار دیگر پیوندهای تاریخی نانوشته میان خود و جریان های تروریستی را فعال کند.

در یکی از گزارش های رسانه آمریکایی «فارین پالسی» افشا شد و رازها و تنش‌های پشت پرده میان نهادهای جاسوسی اسرائیل و آمریکا را مورد توجه قرار داد؛ از جمله این واقعیت که گروه‌های تروریستی منطقه چطور با حمایت آمریکا یکی پس از دیگری و با وجود ریشه کن شدن در کشورهای عراق و سوریه همچنان تجهیز می شوند.

«فارین پالسی» در این گزارش برخی از اقدامات سازمان جاسوسی اسرائیل را در سطحی بی‌سابقه توصیف کرد که حتی منجر به اعتراض شدید «جرج بوش»، رییس جمهوری وقت آمریکا شد. چنانکه مأموران موساد اسرائیل آزادانه خود را نیروهای اطلاعاتی آمریکا جا می‌زدند و با عوامل گروه تروریستی موسوم به جندالله و نیروهای دیگر در اروپا و نقاط دیگری تماس می‌گرفتند و آنها را برای دست زدن به اقداماتی علیه جمهوری اسلامی تشویق می‌کردند. این گزارش بویژه به برنامه‌ریزی‌های  موساد برای تشویق اعضای گروه «جندالله» به رهبری عبدالمالک ریگی اشاره می کرد.

 چنین سابقه تاریخی نشان می دهد که ایالات متحده و اسرائیل با بالا گرفتن بحران‌های خودخواسته شان بار دیگر رویکردهای تکفیری با تخریب بالا را برای گسترش ناامنی در کل منطقه بویژه در شرایط تحولات جاری در پیش گرفته و منافع خود را در تسری دامنه بحران به داخل مرزهای کشورهای بزرگی چون ایران، روسیه و احتمالا دیگر کشورهای منطقه تعریف کرده اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.