کد خبر : 16499
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 12:33

دور تازه نشست بین المللی آستانه درباره سوریه ۲۴ تا ۲۵ ژانویه

دور تازه نشست بین المللی آستانه درباره سوریه ۲۴ تا ۲۵ ژانویه
بیست و یکمین دور از نشست بین المللی آستانه درباره سوریه با حضور هیئت هایی از کشورهای ترکیه، روسیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن اجرای توافقات آغاز شد.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، ریاست هیات ترکیه ای را در مذاکرات روز چهارشنبه و پنج شنبه «احمد یلدز» معاون وزیر امور خارجه  ترکیه و ریاست هیات روسی را  الکساندر لاورنتیف، نماینده  پوتین رئیس جمهور روسیه در سوریه  بر عهده خواهند داشت.

ریاست هیات ایرانی هم بر عهده علی اصغر حاجی، مشاور امور سیاسی وزارت امور خارجه این کشور خواهد بود و بسام صباغ معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز ریاست هیات سوری را بر عهده خواهد داشت.

در همین حال احمد طوما نیز ریاست هیات مخالفان سوری را در این نشست بر عهده خواهد داشت.

در این نشست افزون بر هیات‌های شرکت کننده، نجات رشدی معاون نماینده سازمان ملل در سوریه و هیات‌هایی از اردن، عراق و لبنان نیز به عنوان عضو ناظر شرکت خواهند داشت.

در همین چارچوب هیأت ترکیه ای، اولین دیدارهای دوجانبه خود را با هیئت های روسیه و سازمان ملل برگزار کرد.

در نشست دو روزه آستانه، قرار است موضوعاتی نظیر تغییر اوضاع منطقه ای، تلاش های انجام شده برای دستیابی به یک راه حل جامع و فراگیر، اوضاع انسانی در سوریه و بسیج  تلاش‌های جامعه بین الملل برای تسهیل بازسازی سوریه  مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

همچنین انتظار می رود در این نشست ها درباره اقدامات اعتمادساز مانند مبارزه با تروریسم در سوریه، آزادی بازداشت شدگان و روشن شدن سرنوشت افراد ناپدید شده بحث تبادل نظر شود.

ارتش آمریکا به صورت غیرقانونی کنترل نواحی از شرق و شمال سوریه را به دست گرفته‌است که محل اصلی بزرگترین منابع گاز و نفت این کشور محسوب می‌شود. مقام‌های دمشق بارها حضور سربازان آمریکایی را در این مناطق، اشغالگری و اقدامی در راستای سرقت نفت دانسته‌اند.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در سوریه گفته که مسکو از جانب آمریکا تمایلی برای خروج نیروهایش از سوریه نمی‌بیند. با اینکه وضعیت در سوریه بسیار بدتر شده، اما هنوز هیچ قصدی از طرف آمریکایی برای عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور از سوریه نمی‌بینیم. آمریکایی‌ها هم متحمل خسارات قابل توجهی شده‌اند، اما همچنان در سوریه باقی می‌مانند.

گفتنی است دور قبلی نشست های «روند آستانه» درباره موضوع سوریه در ۲۰ و ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شد. این مذاکرات با نظارت کشورهای ضامن شامل ترکیه، روسیه و ایران به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سیاسی سوریه آغاز شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.