کد خبر : 17048
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 8:22

جنگ بر سر آخرین هزار متر باقی‌مانده غزه

جنگ بر سر آخرین هزار متر باقی‌مانده غزه
با حضور نیروهای رژیم صهیونیستی در دروازهای رفح، پیش‌بینی اقدامات ارتش امکان‌پذیر نیست و نتانیاهو که برای اولین بار، بسیار مطمئن به‌نظر می‌رسد، خواهان اعلام پیروزی در رفح است.

به گزارش کلینی نیوز، ارتش رژیم صهیونیستی بعد از بیش از ۳ ماه و نیم جنگ از زمان حرکت از شمالی‌ترین نقطه غزه، اکنون در جنوبی‌ترین منطقه آن حضور دارد.

این نیروها در مسیر خود، شهرک‌ها و اردوگاه‌ها از شمال غزه تا شهر غزه، بیت لاهیا، بیت حانون و اکنون خان یونس را منهدم و اهالی آنها را آواره کرده و در آستانه یورش به رفح در مرز با مصر قرار دارند.

مصر هم به نوبه خود با قراردادن تانک‌ها در وضعیت آماده‌باش کامل، نیروهای مسلح خود را از بیم عبور نیروهای اسرائیلی از مرز و تعقیب عوامل حماس در خاک مصر، در مرزها مستقر کرده و درعین حال می‌کوشد، مانع ورود یک و نیم میلیون پناهنده احتمالی فلسطینی به خاک خود شود که شرایط فوق‌العاده دشواری را در تمامی سطوح به‌وجود آورده است.

این یک کیلومتر باقی‌مانده از ۴۱ کیلومتر طول غزه، عملا طولانی‌ترین مسافت در این شهر است و بیم آن می‌رود که خونبارترین و تراژیک‌ترین روزهای جنگ در پیش باشد.

بیش از نیمی از اهالی نوار غزه از ترس جنگ به این منطقه پناه‌آورده‌اند. به‌رغم خواسته جامعه جهانی از اسرائیل برای عدم حمله به رفح، می‌دانیم که ارتش رژیم صهیونیستی در نهایت برای پایان‌دادن به حاکمیت حماس و نابودی عوامل آن خود، وارد این شهر خواهد شد و شروط خود را تحمیل خواهد کرد.

از آنجا که آمریکا و اروپا برای حمایت از رژیم صهیونیستی کنار آن ایستاده‌اند و حماس با حمله هفتم اکتبر، آغازگر جنگ کنونی محسوب می‌شود، مصر به جنگ با اسرائیل وارد نخواهد شد.

پیآمدهای این جنگ، دامن‌گیر اردن نیز شده است؛ چرا که حماس، اقداماتی را برای تحریک نیروهای داخلی اردن و به آشوب کشاندن‌ این کشور انجام داده است. دستگاه‌های رسانه‌ای اسرائیل، موضوع کوچاندن فلسطینی‌ها از طریق رودخانه اردن را مطرح کرده‌اند. این کشور در عین حال از طریق مرز با سوریه در معرض حملات گروه‌های مسلح قرار دارد و گروه‌های مسلح عراقی همچنان تهدید می‌کنند که از شهر الانبار وارد اردن خواهند شد.

اگرچه حزب‌الله لبنان اعلام کرده که با درگیرشدن در جنگ غزه مخالف است اما ارتش اسرائیل، عوامل مسلح حزب‌الله را وادار به عقب‌نشینی تا رودخانه لیطانی کرده و تاکید دارد در صورت ادامه حضور عوامل این گروه در این منطقه، بار دیگر آن را اشغال خواهد کرد.

از سویی کمتر از یک‌هفته تا عملی‌شدن هشدار آمریکا به شبه‌نظامیان حوثی برای تروریستی قلمداد‌کردن آن در صورت عدم توقف حملات آنها به کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ، باقی مانده است.

با حضور نیروهای اسرائیلی در دروازهای رفح، پیش‌بینی اقدامات ارتش امکان‌پذیر نیست و نتانیاهو که برای اولین بار، بسیار مطمئن به‌نظر می‌رسد، خواهان اعلام پیروزی در رفح است.

آیا راه حل دیگری به‌جز جنگ در رفح وجود دارد؟ مذاکرات می‌تواند ادامه یابد زیرا دستیابی به راه حل، بسیار نزدیک است به طوری که حماس از آمادگی بیشتر برای پذیرش توافقی به‌منظور حفظ جان اهالی رفح و اعلام پایان جنگ و نجات رفح برخوردار است در حالی که نتانیاهو که تا چند هفته پیش برای جلوگیری از زیان‌های جانی نیروهایش، حاضر به قبول آن بود، اکنون خواهان تحقق این توافق نیست.

نتانیاهو هم‌اکنون خود را برای آخرین نبرد و ایستادن برروی ویرانه‌ یک شهر منهدم‌شده، آماده می‌کند.

منبع: «الشرق الاوسط»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.