کد خبر : 19150
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1403 - 8:16

امیرحسین علمائی کوپائی

تحریم مقامات امارت اسلامی افغانستان از حضور در المپیک پاریس

تحریم مقامات امارت اسلامی افغانستان از حضور در المپیک پاریس
کمیته بین‌المللی المپیک روز پنجشنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد در حرکتی نمادین، افغانستان با تیمی شامل سه زن و سه مرد که برابری جنسیتی را برجسته می‌کند در المپیک پاریس حضور خواهد داشت و هیچ مقامی از این کشور اجازه حضور در بازی‌ها را نخواهد داشت.

به گزارش کلینی نیوز، مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک ضمن اعلام این مطلب گفته که «تشکیل تیم برابر جنسیتی پیامی برای طالبان است که حضور زنان و دختران به ورزش، سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی را محدود کرده است.»

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما با رئیس کمیته ملی المپیک و دبیرکل در تبعید کار کرده‌ایم و روشن کردیم که تیمی برابر از نظر جنسیتی می‌خواهیم و همینطور هم شد.»

آدامز افزود: «در پاریس، جایی برای مقامات افغانستان یعنی طالبان، وجود ندارد. هیچ نماینده‌ای از مقامات رسمی دولت طالبان، برای حضور در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ تأیید نخواهد شد.»

کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید در حال مذاکره با کمیته ملی المپیک افغانستان و همچنین مقامات ورزشی است تا محدودیت‌های کنونی برای ورزش زنان و دختران جوان افغانستان برچیده شوند.

آدامز گفت ورزشکاران مرد افغانستان در رشته‌های دو و میدانی، شنا و جودو شرکت خواهند کرد و زنان در مسابقات دو و میدانی و دوچرخه سواری رقابت خواهند کرد.

این نهاد المپیک گفت تشکیل تیم برابر از لحاظ جنسیتی پیامی برای افغانستان تحت حاکمیت طالبان است که دسترسی زنان و دختران را به ورزش‌ها و سالن‌های ورزشی محدود کرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک گفت هم رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان که این نهاد آن را به رسمیت شناخته است و هم دبیرکل آن در حال حاضر در تبعید به سر می‌برند.

رفتار متفاوت کمیته بین‌المللی المپیک بار رژیم جایتکار و اشغالگر فلسطین 

در حالی که غزه تنها پناهگاه مردم فلسطین  زیر آماج حملات بی امان رژیم صهیونیستی قرار دارد، براساس اطلاع رسانی رسانه های بین المللی آمار شهدای نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته هزاران کشته و هم زخمی شدند که ۷۲ درصد از قربانیان تجاوز اسرائیل به نوار غزه کودکان و زنان هستند.

بنا به گزارش خبرگزاری الجزیره،  تاکنون مرکز اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که از ابتدای جنگ تا کنون ۱۲۰ بیمارستان و مرکز درمانی هدف قرار گرفته و ۱۸ بیمارستان از چرخه خدمت خارج شده است.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فوتبال به دلیل آنچه «اقدامات ضد انسانی صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی در فلسطین و ارتکاب جنایات جنگی در غزه» خوانده است، فدراسیون فوتبال این رژیم  را «از تمام فعالیت‌های مرتبط با فوتبال» تعلیق کند.

آمار شهدای نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته هزاران کشته و هم زخمی شدند که ۷۲ درصد از قربانیان تجاوز اسرائیل به نوار غزه کودکان و زنان هستند.

 پیش از این، اعضای کنفدراسیون فوتبال غرب آسیا از جمله عربستان و امارات متحده عربی نیز خواستار تعلیق فوتبال این رژیم شده بودند.

شماری از نمایندگان پارلمان اروپا از جمله اسپانیا، ایرلند و آلمان از فیفا و یوفا خواستار تعلیق تیم فوتبال رژیم صهیونیستی و حضور باشگاه های آن در مسابقات بین المللی شده بودند.

کمیته المپیک در ماه اکتبر سال پیشین میلادی شرکت روسیه در بازی‌های المپیک را مورد تعلیق قرار داد. شکایت و درخواست تجدید نظر روسیه در پایان ماه فوریه سال جاری نیز توسط دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش رد شد.

بر اساس این شرایط، ورزشکاران روسیه و بلاروس فقط تحت شرایط خاصی و به عنوان ورزشکاران “بی‌طرف” امکان حضور در بازی‌های المپیک پاریس را دارند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.