کد خبر : 18364
تاریخ انتشار : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 8:55

افغانستان آسیب پذیرترین کشور در برابر تاثیرات اقلیمی

افغانستان آسیب پذیرترین کشور در برابر تاثیرات اقلیمی
مسئول نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل اعلام کرد که افغانستان آسیب پذیرترین کشور برای مواجهه با تغییرات اقلیمی است .

به گزارش کلینی نیوز ،بیشترین سهم را درتغییرات اقلیمی و گرمایش زمین کشورهای صنعتی و درحال صعنتی شدن مانندآمریکا، اتحادیه اروپا، چین و هند دارند. کشورهای فقیر مثل افغانستان، که بخش صنعت در اقتصاد آنها نقش کم رنگ دارد، دارای سهم ناچیز در گرمایش دمای زمین و تغییرات اقلیم دارد.

با این وجود کشورهای فقیری که توانایی لازم را نیز جهت مقابله با پیامدهای تغیرات اقلیمی ندارند، از جمله آسیب‌پذیرترین‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ازرافائلا آیودیس، کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان امروز پنجشنبه با انتشار پیامی در شبکه‌ اجتماعی ایکس اعلام کرد: افغانستان آسیب پذیرترین کشور در مواجهه با تغییرات اقلیمی است و زنان افغان به‌ویژه تحت تأثیر این تغییرات قرار دارند.

وی افزود: اتحادیه اروپا ۱۵ میلیون یورو برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حمایت به زنان آسیب‌پذیر در افغانستان کمک کرد.

آیودیس خاطرنشان کرد: سند این کمک‌ها در جریان سفر پیتریس اوستوبس، رئیس بخش آسیا، آسیای مرکزی، خاورمیانه و اقیانوسیه اتحادیه اروپا به کابل امضا شد.

این مقام اتحادیه اروپا در افغانستان تاکید کرد که کمک‌های مذکور برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی در این کشور استفاده خواهد شد.

اتحادیه اروپا پیش از این هشدار داده بود که پیامدهای تغییرات آب و هوایی در افغانستان باعث افزایش فقر و نیاز به غذا می‌شود.

گفتنی است مواردی همچون جاری شدن سیل‌های ویرانگر، افزایش دما، کاهش نزولات جوی، بارندگی‌های نابهنگام، کاهش آب‌های زیرزمینی و تغییر رطوبت در ولایت‌های مختلف افغانستان از پیامدهای تغییرات اقلیمی به شمار می‌روند.

خشک‌سالی و سرازیرشدن سیلاب‌ها که یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم به شمار می‌رود، صدها تن را در افغانستان مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده‌ است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.