کد خبر : 11571
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 9:35

مسئول برنامه جهانی غذا سازمان ملل در افغانستان:

۲۰ میلیون نفر در افغانستان شب‌ها گرسنه می‌خوابند

۲۰ میلیون نفر در افغانستان شب‌ها گرسنه می‌خوابند
مسئول برنامه جهانی غذا سازمان ملل در افغانستان می‌گوید حدود نیمی از مردم این کشور با شکم خالی می‌خوابند و غذای کافی ندارند. در همین حال، امروز دومین محموله ۴۰ میلیون دلاری برای مصارف بشردوستانه در یک هفته به کابل رسید.

به گزارش کلینی نیوز، شائو لی، مسئول برنامه جهانی غذا برای افغانستان، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» در لندن گفته است که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، فرصت‌های شغلی در این کشور شدیدا کاهش یافته است.

خانم لی گفت: هر روز، حدود۲۰ میلیون نفر در افغانستان غذای کافی ندارند و گرسنه می‌خوابند، و چهار میلیون مادر و کودک در معرض خطر سوء‌تغذیه هستند و خطر مرگ وجود دارد. پس از اگست ۲۰۲۱، بنیاد اقتصادی افغانستان سقوط کرده است. سه سال گذشته خشکسالی وجود داشته است و قیمت مواد غذایی نیز افزایش یافته است.

مسئول برنامه جهانی غذا برای افغانستان به لندن آمده است و در مورد وضعیت افغانستان با نمایندگان پارلمان بریتانیا در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرده است.

  ضرب الاجل پاکستان به مهاجران غیر قانونی افغان برای خروج از این کشور

نظر به گفته‌های خانم لی دو بحران همزمان دامنگیر مردم افغانستان شده است، کاهش تولید مواد غذایی به دلیل خشکسالی و نداشتن توانایی خرید مواد غذایی به دلیل گسترش فقر و نبود شغل را ندارند.

حدود ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ارز خارجی بانک مرکزی افغانستان که نزد بانک‌های آمریکایی و سایر بانک‌های خارجی نگهداری می‌شد، پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و بیرون راندن دولت اشرف غنی، رئیس جمهور تحت حمایت ایالات متحده، مسدود شد.

سال گذشته دولت بایدن اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به یک صندوق امانی در سوئیس موسوم به‌ «صندوق افغان» منتقل می‌شوند.

  رهبر حزب وحدت اسلامی:حمله‌های تروریستی به هزاره‌ها با تبانی طالبان

بر اساس اعلام مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا یک هیات بین‌المللی متشکل از دو مقام اقتصادی دولت پیشین افغانستان و نمایندگان دولت‌های آمریکا و سوئیس بر این صندوق جدید نظارت خواهند کرد. به این ترتیب دولت طالبان امکان دسترسی به این پول‌ها را نخواهد داشت.

بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل دولت طالبان در واکنش به تصمیم آمریکا در ایجاد صندوق امانی افغان با تأکید بر اینکه دارایی‌های مسدود شده متعلق به مردم افغانستان است، خواستار رفع کامل محدودیت‌های وضع شده بر ذخایر ارزی افغانستان شد.

برنامه جهانی غذا سازمان ملل می‌گوید سوءتغذیه حاد در ۲۵ از ۳۴ ولایت این کشور «بالاتر از آستانه اضطراری» است و انتظار تشدید این روند می‌رود، حدود نیمی از کودکان زیر ۵ سال و یک چهارم زنان باردار و شیرده در ۱۲ ماه آینده به حمایت حیاتی غذایی نیازمند هستند.

  طالبان اپلیکیشن اشتراک ویدیوی تیک‌تاک را منع می‌کند

برنامه جهانی غذا گفته است که برای شش ماه آینده به ۱.۴۶ میلیارد دلار برای عملیات کمک رسانی خود در افغانستان «نیاز فوری» دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.