کد خبر : 2067
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 دی 1397 - 8:24

یخچال کلین درفهرست آثار ملی کشور قرار گرفت

یخچال کلین درفهرست آثار ملی کشور قرار گرفت

  به گزارش کلینی نیوز، همزمان با اعلام  یخچال تاریخی کلین ، چهاربنای تاریخی دیگر نیز در شهرستانهای ورامین، پیشوا و تهران (دو بنا) در جلسه شورای عالی ثبت شد، محسن شیخ الاسلامی ضمن اعلام این مطلب افزود:ضوابط آثار ثبت شده به فرمانداران شهرستان های ری، پیشوا، ورامین و تهران ارسال خواهد شد تا با

 

به گزارش کلینی نیوز، همزمان با اعلام  یخچال تاریخی کلین ، چهاربنای تاریخی دیگر نیز در شهرستانهای ورامین، پیشوا و تهران (دو بنا) در جلسه شورای عالی ثبت شد، محسن شیخ الاسلامی ضمن اعلام این مطلب افزود:ضوابط آثار ثبت شده به فرمانداران شهرستان های ری، پیشوا، ورامین و تهران ارسال خواهد شد تا با ابلاغ و اطلاع رسانی به شهرداری ها و ادارات شهرستان از صدور هرگونه ساخت ساز در عرصه و حریم این آثار جلوگیری شود.
شیخ الاسلامی خاطر نشان کرد: پنج اثر مذکور اثر تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم محسوب می شود و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ممکن خواهد بود.

  طرح شهری توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش فشافویه

یخچال کلین از معدود بناهایی از این دست در شهر ری است که بسیار کامل تر و با تاسیسات مربوط به محوطه تهیه یخ است. از این نوع بنا فقط یک نمونه دیگر در این منطقه برجا مانده است که در روستای نزدیکی شهر حسن آباد به نام  قشلاق وهن آباد از توابع شهرستان رباط کریم قرار دارد.

این بنا به فاصله حدود ۴۰۰ متری غرب بقعه شیخ کلینی قرار دارد که قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش و دوران صفوی باز می گردد، بنای یخچال از خشت هایی ساخته شده که شامل چال یخ و گنبدی برفراز آن می باشد.
بدنه چال یخ تا زیر دیواره گنبد با سنگ کار شده و سپس گنبد چال یخ به قطر پایه دو متر از پائین شروع و به تدریج با پیش نشستن خشت ها از قطر دیواره گنبد کاسته شده به گونه ای که در راس مخروط گنبد دو رگ خشت به کار رفته و قطر گنبد در نقطه اوج که ارتفاع ۱۰ متری می باشد به حدود ۱۰ سانتیمتر تقلیل می یابد.
گنبد از نظر معماری بیرونی به صورت مطبق پنج طبقه مخروطی می باشد که پوششی از کاهگل بر روی آن کشیده شده است.
پوشش روی گنبد بصورت خشت فرش می باشد و خشتها از سطح بر روی گنبد مخروطی کار شده که روی خشت فرش ها با پوشش کاهگلی پوشانده شده است.
ورودی به چال یخ از غرب یخچال بوده که از این ورودی برای برداشتن یخ استفاده می کردند و در سمت شرق دیواره گنبد در نقطه مقابل ورودی روزنه انبار چال یخ قرار دارد و از این روزنه یخ آماده شده را به چال یخ سرازیر می کردند.

  رفع مشکل افت ولتاژ و قطع مکرر برق در فشافویه

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.