کد خبر : 17760
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 فروردین 1403 - 16:49

گروه تروریستی نیابتی بوکوحرام بیش از سیصد دانش‌آموز ربوده‌شده در نیجریه را آزاد کرد

گروه تروریستی نیابتی بوکوحرام بیش از سیصد دانش‌آموز ربوده‌شده در نیجریه را آزاد کرد
به گفته مسئولین مدرسه‌ای که هدف حمله آدم‌ربایان قرار گرفته است در مجموع ٢٨‬٧ دانش‌آموز از شهر کوریگا در شمال غرب این کشور ربوده شده‌اند که دستکم ١٠٠ نفر از آنها زیر ۱۲ سال سن دارند.

به گزارش کلینی نیوز، دستکم ۱۳۷ نفر از حدود ۳۰۰ دانش‌آموزی که بیش از دو هفته پیش از مدرسه‌ای در ایالت کادونا در شمال غربی نیجریه ربوده شده بودند، آزاد شدند.

ادوارد بوبا، سخنگوی ارتش نیجریه، روز یکشنبه، پنجم فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد این کودکان از ایالت زامفارا که به دلیل آدم‌ربایی بدنام است، نجات یافته‌اند.

آقای بوبا در ادامه گفت: «تلاش ها تا زمانی که سایر گروگان ها پیدا شوند و تروریست‌ها توسط نیروهای حافظ قانون نیجریه دستگیر، محاکمه و به دست عدالت سپرده شوند، ادامه خواهد یافت.»

در تصاویری که ارتش منتشر کرده کودکان آزادشده بسیار خسته و پوشیده در گرد و غبار هستند.

بنا بر اعلام ارتش نیجریه، حداقل ١٣‬٧ تن از نزدیک به ٣‬٠٠ کودک نیجریه‌ای که بیش از دو هفته پیش، از مدرسه خود در ایالت کادونا در شمال غربی این کشور ربوده شده بودند، امروز یکشنبه ۲۴ مارس در مکانی بیش از ٢٠٠ کیلومتر دورتر از مدرسه خود، آزاد شدند.

  ۴۰ تروریست «بوکوحرام» در نیجریه کشته شدند

مردان مسلح موتورسیکلت سوار، بیش از دو هفته پیش در هفتم مارس به مدرسه‌ای در شهر کوریگا حمله کرده و پیش از رسیدن نیروهای امنیتی، این دانش‌آموزان را از طریق جنگل ربودند.

از سال ٢٠١۴‬ که بوکوحرام صدها دختر دانش‌آموز را از روستای چیبوک در ایالت بورنو ربود، تا به امروز دستکم ١۴‬٠٠ دانش‌آموز از مدارس این کشور غرب آفریقا ربوده شده‌اند.

آدم‌ربایی‌ها در سال های اخیر، در مناطق شمال غربی و مرکزی نیجریه، جایی که ده‌ها گروه مسلح اغلب روستاییان و مسافران را برای باج گیری هدف قرار می دهند، متمرکز شده است.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا بوده و پایتخت آن آبوجا و بزرگ‌ترین شهر آن لاگوس است. تنوع فرهنگ‌ها و قومیت‌ها نیز در این سرزمین بسیار محسوس بوده و حدود ۲۵۰ گروه نژادی در آن زندگی می‌کنند.

  حمله به کلیسایی در مراسم عید پنجاهه نیجریه ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

پیشینه تمدنی این کشور به فرهنگ نوک می‌رسد که در بین سال‌های ۷۰۰ تا ۲۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند. در این کشور به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی و سومین کشور مسلمان جهان، اسلام و مسیحیت، دو دین اصلی بوده و بیشتر مـسلمانان پیرو مذهب مـالکی‌انـد.

استعمار نیجریه توسط پرتقالی‌ها در قرن پانزدهم میلادی و متعاقب آن گسترش فعالیت تبلیغی و پذیرش مسیحیت در جنوب این کشور، همواره باعث بروز تنش بین شمال و جنوب بوده و تقریباً در هیچ دوره‌ای میان مسلمانان و مسیحیان در نیجریه سازگاری پایداری وجود نداشته است.

بریتانیا در اواخر قرن نوزدهم، نیجریه را به دلیل برخورداری ذخایر غنی نفت و منابع استراتژیکی چون زغال‌سنگ، قلع، طلا و الماس تصرف نمود و آن را به‌عنوان افریقای غربی انگلستان تحت‌الحمایه خود قرار داد.

  اعتراض مسلمانان نیجریه به دستگیری فعالان شیعه در جمهوری آذربایجان

کشور نیجریه در سال‌های اخیر، شاهد بروز حرکت‌های تروریستی از سوی دو گروه اسلام‌گرا به نام‌های «بوکوحرام» و «جماعه انصار المسلمین فی بلاد السودان» بوده است.

این کشور اگرچه صحنه جنگ‌های مذهبی میان وهابیان و مسیحیان با شیعیان بوده اما جمعیت شیعیان در این کشور طی این سال‌ها با رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی چند برابر شده است.

نکته قابل‌توجه در این میان این است که افزایش جمعیت شیعیان، نه به خاطر فرزند آوری شیعیان این کشور، بلکه شامل کسانی می‌شود که پیش‌ازاین مذهب و دین دیگری داشته‌اند و سپس به تشیع گرویده‌اند و به «مستبصرین» شهره هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.