کد خبر : 6171
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 تیر 1401 - 15:17

کشف گور دسته جمعی سربازان مصری در اسرائیل

کشف گور دسته جمعی سربازان مصری در اسرائیل
رژیم صهیونیستی و مصر توافق کردند که اسرائیل یک تحقیق کامل درباره سربازان مصری دفن شده در فلسطین اشغالی در سال ۱۹۶۷ انجام دهد.

به گزارش کلینی نیوز، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، پس از انتشار گزارش شاهدها در دو روزنامه اسرائیلی مبنی بر «وجود یک قبر بدون هویت در نزدیکی لاترون» خواستار تحقیق و بررسی بیشتر در این زمینه شده‌ بود.

لاترون، تپه‌ای بین اورشلیم و تل‌آویو است که ارتش اسرائیل و سربازان مصری سال‌ها پیش در آن نبرد کرده‌اند.

روزنامه‌های یدیعوت آحارونوت و هاآرتز، مطلب‌هایی آرشیوی و مصاحبه‌هایی را با ساکنان مناطقی که طبق گزارش‌ها «ده‌ها سرباز مصری در جنگ شش روزه کشته شده و در گور دسته‌جمعی در آن ناحیه دفن شدند» منتشر کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها زئو بلوخ، کهنه سرباز اسرائیلی که در طول جنگ ۶ روزه، مسئولیت این منطقه را بر عهده داشته، توضیح داده است: «پیکر در حدود ۲۰ کماندو و احتمالا ده‌ها سرباز مصری، در این مکان دفن شده و هیچ‌کس اطلاعی از آن نداشته‌ است.»

او با بیان این‌که دفن‌شدگان «سربازان پیکر سوخته» بودند، افزوده «این منطقه پر از خار و علف‌های هرز بلند است.»

بلوخ که بازمانده همان دوران است، می‌گوید : در روز بعد سربازان ارتش اسرائیل با بولدوزری به مکان حادثه آمده و حفره‌ای را ایجاد کرده و اجساد سربازان مصری را دفن کردند و آن را با خاک پوشاندند. بلوخ و برخی اعضای کیبوتس شاهد رعب و وحشت سربازان اسرائیلی بودند که در حال غارت وسایل شخصی سربازان مصری بودند و گور جمعی را بدون نشانه رها کردند. اسناد رسمی غیرمحرمانه نظامی فاجعه اللطرون را از کارنامه خود حذف کردند.

در جنگ ۱۹۶۷ اسرائیل منطقه لاترون را اشغال و آن را به شهر قدس غربی الحاق کرد.

نخستین داده‌ها در مورد «وجود یک گور دسته‌جمعی از کماندوهای مصری» در زمان ساخت یک پارکینگ در منطقه لاترون، فاش شد.

هم‌اکنون در تپه لاترون، علاوه بر موزه جنگ، یک‌ مکان تفریحی موسوم به اسرائیل کوچک، یا اسرائیل مینیاتوری قرار دارد که مکانی برای بازدید عمومی است.

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیل، یائیر لاپید، پس از درخواست سیسی، بی‌درنگ ژنرال آوی گیل، مسئول امور نظامی دفتر نخست‌وزیری را مامور تحقیق در این مورد کرده‌ است.

در همین راستا، دفتر لاپید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری مصر گزارشی را درباره گور دسته‌جمعی سربازان مصری در طول جنگ شش روزه، ارائه و خواستار بررسی و تحقیق فوری در این زمینه شده است»

در این بیانیه همچنین ذکر شده «لاپید به وزیر نظامی خود دستور داده که موضوع را بررسی و اطلاعات به‌روز‌شده را در اختیار مقام‌های مصری قرار دهد.»

لاپید و سیسی، یکشنبه‌ شب در مورد «مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله درگیری اسرائیل و فلسطین» گفت‌وگو کرده و توافق کرده‌اند که به‌زودی با یکدیگر دیدار کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل و رییس‌جمهوری مصر، طی گفت‌‌و‌گو بر «اهمیت توافق صلح میان مصر و اسرائیل که پایه و اساس روابط استراتژیک و ستون مرکزی ثبات منطقه‌ای است» تاکید کردند. آنها «تعهد خود را به تعمیق روابط» ابراز کرده‌اند.

اسرائیل در «جنگ شش‌روزه در سال ۱۹۶۷» ارتش‌های چند کشور عربی را از جمله مصر، سوریه و اردن، ظرف شش روز شکست داد.

این کشور سپس «کرانه باختری، شرق اورشلیم، نوار غزه، ارتفاعات جولان و صحرای سینای» را نیز به تصرف خود درآورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.