کد خبر : 17687
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1403 - 11:36

پیغام شدیداللحن بلینکن به مقامات قطر درباره اخراج سران جنبش حماس از این کشور

پیغام شدیداللحن بلینکن به مقامات قطر درباره اخراج سران جنبش حماس از این کشور
شبکه «CNN» گزارش داد که وزیر امور خارجه امریکا در اوایل ماه جاری پیامی شدیداللحن به قطر ارسال کرده و از این کشور خواسته تا رهبران حماس را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهد یا آنان را از دوحه اخراج کند.

به کزارش کلینی نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، شبکه «CNN» به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در اوایل ماه جاری پیامی شدیداللحن به قطر ارسال کرده و از این کشور خواسته تا رهبران حماس را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهد یا آنان را از دوحه اخراج کند.

به گفته این شبکه، فشار امریکا در زمانی شدت گرفت که مذاکرات بین حماس و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد، و پس از آن حماس با مجموعه جدیدی از خواسته ها به میز مذاکره بازگشت که این هفته در پایتخت قطر مورد بحث قرار گرفت.

گفت‌وگوهای نامستقیم که بین رژیم صهیونیستی و حماس با میانجیگری قطر و مصر برگزار شد، اولین مذاکراتی بود که طی هفته‌ها در این سطح در دوحه برگزار شد و قرار است امروز (جمعه) از سر گرفته شود.

  آیا برزیل تحت فشار آمریکا پهلوگیری ناوهای جنگی ایران را عقب انداخت؟

منابع آگاه گفتند که بلینکن این پیام را در پنجم مارس در جریان دیداری در واشنگتن به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر رسانده است.

مقامات امریکایی گفتند که قطر که شریک مهم ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس است، «موضوع را درک کرده و بدون مخالفت قابل توجهی پیام امریکا را دریافت کرده است».

مقامات قطری در مورد این دیدار اظهار نظری نکردند، اما گفتند که فشار زیادی بر حماس وارد می کنند. مشخص نیست که آیا قطر این هشدار را به رهبران حماس داده است یا خیر.

حماس در سال ۲۰۱۲ یک دفتر سیاسی در دوحه تأسیس کرد که اعضای ارشد این گروه به طور دائم در آن ساکن هستند. در نتیجه، قطر نقش تعیین کننده ای در منطقه بین حماس و سایر کشورها ایفا می کند.

  جوبایدن محکومیت‌های مربوط به ماریجوانا در سطح فدرال را لغو می‌کند

به گفته منابع آگاه بلینکن، در سفری که یک هفته بعد از عملیات ۷ اکتبر به منطقه داشت در دوحه با امیر قطر دیدار کرد و امیر قطر این موضوع را مطرح کرد که اگر ایالات متحده از آنها بخواهد، این کشور می‌تواند رهبران حماس را از دوحه اخراج کند.

اما امیر قطر همچنین به بلینکن گفت که حماس مایل است تعدادی از اسیران را تحویل دهد و بلینکن موافقت کرد که  خوب از هر فرصتی برای آزاد کردن اسیران استفاده شود.

اما از سوی دیگر، یک مقام قطری به خبرگزاری آلمان این گزارش ها را تکذیب و تاکید کرد که پیشنهاد اخراج سران حماس در هیچ زمان و با هیچ طرفی مطرح نشده است.

  واکنش اولیه حزب الله لبنان به ترور العاروری شلیک ۶۲ موشک به پایگاه نظامی اسرائیل

مقامات امریکایی گفته‌اند که پیامی که بلینکن در اوایل ماه جاری ارسال کرد، ناشی از ناامیدی امریکا از سرعت کند پیشرفت در مذاکرات بوده است.

این در حالی است که مقامات امریکایی تأکید می‌کنند که دقیقاً مشخص نیست که جناح سیاسی حماس در دوحه چقدر بر جناح مسلح غزه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.