کد خبر : 7593
تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 10:25

آمریکا:پاسخ ایران سازنده نیست

آمریکا:پاسخ ایران سازنده نیست
یک مقام آمریکایی مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن سازنده نبوده است.

به گزارش کلینی نیوز، پس از این که ایران تاکید کرد پاسخ خود به پیش‌نویس نهایی احیای برجام را برای هماهنگ‌کننده اروپایی ارسال کرده است، وزارت خارجه آمریکا جمعه ۱۱ شهریور به «العربیه» گفت که پاسخ ایران را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد این پاسخ «متاسفانه سازنده نبود» که بیانگر بروز مانعی تازه در روند دشوار مذاکراتی خواهد بود که در طول بیش از ۱۶ ماه، مسیری بسیار طولانی را طی کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ شهریور گفته بود، جمهوری اسلامی نظرات خود در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی برای احیای برجام را به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود: «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.»

  تبلیغ «ازدواج آسان» با استفاده از «شاخ‌های مجازی»

ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا٬ کاخ سفید نیز در اظهاراتی به «العربیه» اعلام کرد که واشینگتن در حال بررسی پاسخ تهران و هماهنگی با متحدان خود در این زمینه است.

کاخ سفید همچنین با تاکید بر وجود شکاف‌های موجود در پرونده هسته‌ای، خاطر نشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، توافقی را امضا نخواهد کرد که منافع امنیت ملی آمریکا را مد نظر نگیرد.

یک مقام آمریکایی هم در گفت‌وگو با «پولیتیکو» پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق هسته‌ای را «گامی به عقب» توصیف کرد.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه، پنج‌شنبه ۱۰ شهریور، در سخنرانی خود در جمع سفرای فرانسه در کشورهای مختلف گفت امیدوار است که توافق برای احیای «برجام» در ظرف چند روز آینده به نتیجه برسد.

  دانش‌آموزان ساقی |مصرف مواد مخدر مسئله دیروز و امروز دانش آموزان نیست

حسین امیرعبداللهیان‌،‌ وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود که تهران در حال بررسی پاسخ واشینگتن به پیشنهادات جمهوری اسلامی درباره پیش‌نویس اتحادیه اروپا است، اما به گفته او، شرط ایران برای بسته‌شدن پرونده فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای این کشور در این پیش‌نویس گنجانده نشده است.

امیرعبداللهیان، گفت که تهران خواستار «تضمین‌های قوی‌تری» از آمریکا است.

جمهوری اسلامی در ۲۵ مرداد نظرات و درخواست‌های خود را درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به هماهنگ‌کننده این اتحادیه ارائه کرد و آمریکا نیز در دوم شهریور نظر خود را درباره مواضع ایران در اختیار این اتحادیه قرار داد.

در همین حال، پنجاه عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌‌ای به جو بایدن از او خواستند «متن کامل» هر توافقی برای احیای «برجام»، شامل هرگونه «توافق جانبی» را برای تایید در اختیار کنگره قرار دهد، و پیش از امضای توافق با کنگره مشورت کند.

  گزارش نشریه پولیتیکو درباره چراغ سبز دولت بایدن به رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح

تلاش‌ها برای احیای برجام در حالی ادامه دارد که بر اساس یک گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویت خبرگزاری «رویترز» رسیده، تهران غنی‌سازی اورانیوم در دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی-آر۶ در نطنز را آغاز کرده است.

آژانس خواستار پاسخگویی تهران به منشا مواد غنی‌شده در سه سایت پنهانی بوده و متقابلا ایران چنین درخواستی را سیاسی‌کاری توسط آژانس برای تحت فشار قراردادن خود اعلام کرده است. این مشکل هم اکنون از مهمترین موانع امضای توافق احیای برجام به‌شمار می‌رود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.