کد خبر : 6462
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 8:45

پارلمان بلژیک لایحه تبادل زندانی با ایران را تصویب کرد

پارلمان بلژیک لایحه تبادل زندانی با ایران را تصویب کرد

به گزارش کلینی نیوز به نقل از دویچه وله آلمان، پارلمان بلژیک سرانجام شامگاه چهارشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) با ۷۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف، لایحه بحث‌برانگیز تبادل زندانی میان بروکسل و تهران را تصویب کرد. پیش‌تر کمیته روابط خارجی مجلس عوام بلژیک، روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه، پس از ساعت‌ها بحث و رایزنی

به گزارش کلینی نیوز به نقل از دویچه وله آلمان، پارلمان بلژیک سرانجام شامگاه چهارشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) با ۷۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف، لایحه بحث‌برانگیز تبادل زندانی میان بروکسل و تهران را تصویب کرد.

پیش‌تر کمیته روابط خارجی مجلس عوام بلژیک، روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه، پس از ساعت‌ها بحث و رایزنی در طول دو روز، این لایحه را به تصویب رسانده بود. از آن زمان، انتظار می‌رفت که این لایحه به تصویب پارلمان بلژیک برسد، چرا که پارلمان این کشور به طور معمول از مصوبات کمیته‌های تخصصی خود پیروی می‌کند.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه پیش‌تر خبر داده بود، توافق مزبور برای استرداد مجرمان در روز ۱۱ مارس (اسفند ۱۴۰۰) به امضای وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در بلژیک رسیده بود.

  کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳، رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و ایران

بر اساس این گزارش، در متن این توافق آمده که “بهترین راه” برای ارتقاء همکاری با ایران در مسائل قضایی این است که به محکومان اجازه داده شود تا دوران محکومیت‌شان را در کشورهای خود سپری کنند.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در روزهای اخیر موضوع امضای موافقت‌نامه تبادل زندانی بین ایران و بلژیک در مجلس این کشور اروپایی مطرح شده و برخی با توجه به این موضوع به پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک اشاره کردند، نظر شما در این ارتباط چیست و آیا بر این اساس این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد مبادله و یا آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم؟ تصریح کرد: در مورد آقای اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک، ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده و بر آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات تأکید کرده است.

  هشدار ایران به آمریکا درباره وقوع جنگ تمام عیار

وی ادامه داد:‌ بحث موافقت‌نامه‌های قضایی اعم از استرداد مجرمان و… و یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی و روتین است و هم ایران و هم بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقت‌نامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کرده‌اند و انعقاد این نوع موافقت‌نامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه یک امر عادی و شناخته‌شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر موضوع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه بازداشت اسدالله اسدی یک فرایند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین است، تصریح کرد: خواست ما از دولت بلژیک این است که این دیپلمات ایرانی را فورا آزاد کرده،‌ اعاده حیثیت کرده و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را بپذیرد.

  شمخانی به مجمع تشخیص مصلحت رفت،احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

وی بار دیگر تأکید کرد: این موافقت‌نامه‌ها به صورت عام امضا می‌شود و یک امر کلی است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.