کد خبر : 12420
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 20:51

واکنش وزیر برق عراق بغداد به مجوز آمریکا درباره پرداخت حق گاز ایران

واکنش وزیر برق عراق  بغداد به مجوز آمریکا درباره پرداخت حق گاز ایران
وزیر برق عراق تاکید کرد که وزارتخانه اش هیچ مجوز رسمی درباره اجازه عراق برای پرداخت بدهی‌های گازی به ایران دریافت نکرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع) فاضل افزود: موضوع اجازه امریکا به عراق برای پرداخت بدهی های عراق بابت خرید گاز از ایران به مدت ۱۲۰ روز، تنها در رسانه ها منتشر شده و هیچ دستور رسمی به ما نرسیده است.

وزیر برق عراق ادامه داد: مبالغ بلوکه شده ای متعلق به طرف ایرانی وجود دارد و پرداخت آن یا به صورت نقدی و یا از طریق تهاتر با نفت است.

وی اظهار داشت: در صورت موافقت امریکا با پرداخت این بدهی ها، می توان بخشی از این اموال را نقدی و بخشی دیگر را با تهاتر نفتی پرداخت کرد.

پیش از این، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که امریکا به عراق اجازه پرداخت بدهی‌های خود بابت خرید سوخت از ایران «از طریق بانک‌های غیر عراقی» را داده است.

بر اساس این گزارش «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا اسناد معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بدهی‌های خود به ایران بابت فروش گاز را از طریق کشوری سوم و بانک‌های غیر عراقی پرداخت کند.

  امیرعبداللهیان: به تضمین‌های اقتصادی آمریکا اطمینان نداریم/عامل اصلی نفع ایران و مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی برجام

این مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که این اموال هرچند از عراق خارج می‌شود اما در حساب طرف سوم هم مشمول نظارت‌ها و تحریم‌های امریکایی است .

موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در هفته گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازبها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت.

المندلاوی نائب رئیس اول پارلمان عراق  بحران کنونی برق یکی از بازتاب های دخالت در امور کشور و تلاش برای باقی نگه داشتن آن تحت استکبار که نظم جهانی و نیروهای مسلط بر آن، شناخته می شود، است.

وی  هم چنین گفته بود که عراق از سال ۱۹۳۲ کشور مستقلی است و به امریکا و هیچ کشور دیگری و تحت هیچ شرایط یا هیچ زمانی اجازه نمی دهد، آن کشور سلطه خود را بر حاکمیت و یا اقتصاد عراق اعمال کند و یا تلاش کند ملتی را که از جنگ رنج دیده، از طریق ایجاد بحران کنونی برق آزار دهد.

  وحیدی: در رای‌گیری حجاج ایرانی در عربستان مشکل داریم

 

 

به دنبال آن دفتر نخست وزیری عراق یک هفته پیش اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد: این توافق در چارچوب تلاش دولت عراق برای رسیدگی به بحران تامین گاز نیروگاه‌ها و جلوگیری از مشکلات مالی و پیچیدگی‌های تحریم‌های آمریکاست که مانع از تداوم پرداخت گازبهای ایران می‌شود و این توافق فرآیند تامین گاز و راه اندازی نیروگاه ها و ثبات تولید برق را تضمین می‌کند.

  هیات ۵ نفره زنانه برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما شکل می‌گیرد + اسامی نامزدها

از سوی دیگر عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق نیز گفت: توافق با ایران برای مبادله گاز ایران با نفت سیاه عراق یکی از مهم‌ترین راه حل‌هایی است که دولت و هیات وزیران عراق برای پرداخت عوارض گاز وارداتی به آن متوسل شدند. وی این توفق را راه پایان دادن به موانع قبلی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواند و گفـت: این توافق طبق ساز و کار مورد توافق و بر اساس قیمت گذاری مصوب در بازارهای جهانی اجرا خواهد شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.