کد خبر : 10908
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 18:09

واکنش ایران و آمریکا درباره رای دادگاه لاهه در دریافت غرامت از آمریکا

واکنش ایران و آمریکا درباره رای دادگاه لاهه در دریافت غرامت از آمریکا
دادگاه لاهه اعلام کرد که صلاحیت صدور رای در رابطه با پرونده شکایت ایران از مسدود شدن ۱.۷۵ میلیارد دلار دارایی‌اش در آمریکا را ندارد.

به  گزارش کلینی نیوز، وزارت امور خارجه ایران پس از اعلام نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد که رای این نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان کننده رفتارهای متخلفانه دولت آمریکا است.

این نهاد با اشاره به بخشی از رای دادگاه درباره پرداخت خسارت از سوی آمریکا به ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که رای صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری، نشانگر استواری استدلال‌ها و وثاقت درخواست ایران است. »

از سوی دیگر واشنگتن درباره رای امروز دادگاه، آن را یک «پیروزی بزرگ» توصیف کرد.

دستگاه دیپلماسی آمریکا ضمن ابراز ناامیدی از رای دیوان مبنی بر غیرقانونی‌بودن مسدود کردن دارایی‌های برخی شرکت‌های ایرانی از سوی آمریکا که قرار بود محل پرداخت غرامت به «قربانیان آمریکایی تروریسم مورد حمایت [جمهوری اسلامی] ایران» باشد، رای صادره را «در مجموع، ضربه بزرگی به تهران» و «پیروزی بزرگی برای ایالات متحده و قربانیان تروریسم مورد حمایت دولت ایران» عنوان کرد.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد رای دادگاه بر قوانین ایالات متحده که به شهروندان آمریکایی قربانی تروریسم اجازه می‌دهد در دادگاه‌های آمریکا از ایران یا هر دولت دیگر حامی تروریسم طلب غرامت کنند، هیچ تاثیری نخواهد داشت.

  افشای اسنادی از طرح مخفیانه سعودی برای «نابودی ایران از داخل»

حکم دیوان دادگستری بین المللی درباره شکایت ایران از امریکا

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند روز پنجشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) نظر خود را درباره شکایت ایران علیه مسدود شدن بیش از یک و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در آمریکا را اعلام کرد.

کریل گئورگیان، قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «دادگاه با ۱۰ رای موافق در برابر پنج رای مخالف اعتراض به صلاحیت دادگاه در این مورد را که از سوی ایالات متحده مطرح شده بود تایید می‌کند.»

دادگاه اعلام کرد به واسطه نقض تعهدات آمریکا، ایران مستحق غرامت است، اما میزان غرامت تنها با رسیدگی بیشتر ممکن است.

به ایران و آمریکا دو سال فرصت داده شد تا درباره میزان غرامت توافق کنند، در غیر این صورت دادگاه بعدتر در این باره تصمیم خواهد گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری، دادگاه سازمان ملل متحد است و به شکایات کشورهای عضو این سازمان از یکدیگر رسیدگی می‌کند.

  امیرعبداللهیان: ایران برای تبادل زندانی با آمریکا آماده است

 

یک قاضی فدرال در نیویورک آمریکا روز چهارشنبه به بانک مرکزی ایران و یک واسطه اروپایی دستور داد تا به میزان ۱.۶۸ میلیارد دلار به اعضای خانواده سربازانی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان کشته شدند، غرامت پرداخت کنند.

مقامات ایران همواره دخالت در این بمب‌گذاری را رد کرده‌اند.

«لورتا پرسکا»، قاضی منطقه‌ای آمریکا گفته است که این حکم با توجه به لغو مصونیت حاکمیتی بانک مرکزی ایران صورت گرفته است. به گفته این قاضی، لغو مصونیت بانک مرکزی ایران پیشتر درسال ۲۰۱۹ تصویب شده بود و قضات آمریکایی می‌توانند علیه بانک مرکزی ایران حکم صادر کنند.

این پرونده به نام ”پیترسون در برابر جمهوری اسلامی ایران و دیگران” در دادگاه منطقه‌ای فدرال در منطقه جنوب نیویورک مورد بررسی قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۶، دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکم داد که از محل حدود دو میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور، به بازماندگان چند حمله «تروریستی» پرداخت شود.

واشینگتن شهریور پارسال نیز از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد، خواسته بود تا شکایت جمهوری اسلامی علیه آمریکا درباره دارایی‌های مسدودشده‌اش را رد کنند.

  انفجار درخط لوله سراسری گاز‌ در دو استان ایران در اقدامی «خرابکارانه»

بر اساس حکم دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی، ایران موظف به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران شده است.

به ‌دنبال تأیید این حکم در سال ۲۰۱۴ نزدیک به دو میلیارد دلار از اموال توقیف شده بانک مرکزی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان انفجارهای یادشده مصادره شد.

پیمان مورد نظر مقام‌های ایرانی با نام کامل «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» در ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ خورشیدی در تهران بین آمریکا و دولت  ایران به امضا رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.