کد خبر : 6999
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 18:33

هنوز توافقی با آمریکا به دست نیامده است

هنوز توافقی با آمریکا به دست نیامده است
سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفته بررسی ایده‌های متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هنوز در جریان است.

به گزارش کلینی نیوز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شامگاه جمعه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) با تکرار این عبارت کلیشه‌ای که “تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشود توافقی وجود نخواهد داشت” اعلام کرد که هنوز توافقی برای احیای توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دست نیامده است.

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی خاطر نشان کرد پس از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها “جلسات متوالی در تهران برای بررسی ایده‌های ارائه شده در جریان است، اما هنوز جمع‌بندی نهایی برای ارائه به مراجع تصمیم‌گیرنده حاصل نشده است”.

مسئولان جمهوری اسلامی درگیر در مذاکرات احیای برجام تا کنون به طور رسمی و شفاف درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا موضع‌گیری و اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

ظاهرا یکی از مسائل مورد اختلاف پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پرسش‌های بی‌پاسخ مانده این نهاد درباره منشاء موارد رادیواکتیو در سه سایت اعلام نشده است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه ادعا کرد به نسخه‌ای از “متن نهایی” توافق پیشنهادی دست یافته که مطابق آن کشورهای غربی حاضرند برای خروج توافق از بن‌بست “امتیازهای جدقابید و ل توجهی” به ایران ارئه دهند.

  نمایندگی ایران در سازمان ملل توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن را تایید کرد

مطابق این متن، سه کشور اروپایی و آمریکا گفته‌اند که در صورت پاسخ‌ سریع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده، شورای حکام به بحث‌های مربوط به این موضوع خاتمه خواهد داد.

از ایران خواسته شده است نگرانی‌های آژانس را به رسمیت بشناسد و به سئوالات آژانس “با هدف شفاف‌سازی” پاسخ دهد.

هدف از این امتیازدهی جدید پایان دادن سریع به تحقیقات سازمان ملل درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران عنوان شده است.

چند روز پیش فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مذاکرات اخیر احیای برجام هفته آینده با حضور “مسئولان مربوطه” بررسی می‌شود.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]بعضی از افراد موافق برجام حالا “به اقتضای منافع شخصی و جناحی” ساز مخالفت با برجام را کوک می‌کنند “از مصیبت‌های وارده بر نظام جمهوری اسلامی است که چنین افراد متلونی بر کرسی‌های تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی این نظام تکیه زده‌اند و تا می‌توانند نان به نرخ روز می‌خورند!”[/su_note]

  درخواست بنیانگذار ویکی‌لیکس از دیوان عالی بریتانیا برای تجدیدنظر در حکم استرداد رد شد

 

این در حالی است که ابراهیم عزیزی، نایب رئیس این کمیسیون می‌گوید تاکنون هیچ متنی از مذاکرات به مجلس و یا کمیسیون امنیت ملی ارائه نشده و نمایندگان از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا خبری ندارند.

علی خصریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «متاسفانه پیش‌نویس توافق احیای برجام با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد.»

او در توییتی ادامه داد که در این متن همچنان سخنرانی جو بایدن به عنوان تضمین قرار گرفته و راستی‌آزمایی رفع تحریم نیز به‌جای ایران به آمریکا سپرده شده است.

پیشتر جمهوری اسلامی ارائه تضمین برای خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام را به عنوان یکی از شروط خود در مذاکرات احیای برجام اعلام کرده بود.

نشریه پولیتیکو روز جمعه در گزارشی اعلام کرد پیش‌نویس توافق احتمالی که منتظر پاسخ تهران و واشینگتن است، تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را کاهش می‌دهد و شرکت‌های اروپایی می‌توانند با شرکت‌های ایرانی طرف معامله با سپاه پاسداران تجارت کنند.

  سفارت ایران در ریاض بعد از هفت‌ سال بازگشایی شد

اما رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، این ادعای نشریه پولیتیکو را رد کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ۲۲ مرداد خود با اشاره به این پیشینه نوشت: «پذیرش برجام تصمیم نظام بود و به هنگام اعلام آن، تمام مسئولان آن روز در دستگاه‌های مختلف که امروز هم بسیاری از آن‌ها در مناصب مهم و کلیدی کشور حضور دارند با ارسال پیام به رهبری حصول چنین توافقی را تبریک گفتند.»

این روزنامه نوشته اینکه بعضی از همان افراد حالا “به اقتضای منافع شخصی و جناحی” ساز مخالفت با برجام را کوک می‌کنند “از مصیبت‌های وارده بر نظام جمهوری اسلامی است که چنین افراد متلونی بر کرسی‌های تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی این نظام تکیه زده‌اند و تا می‌توانند نان به نرخ روز می‌خورند!”

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.