کد خبر : 7534
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 16:45

همکاری انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان برای همکاری با داعش

همکاری انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان برای همکاری با داعش
رسانه‌های انگلیسی، نقش یک جاسوس کانادایی در قاچاق دختران به سوریه برای عضویت در داعش و اطلاع دولت انگلیس از این اقدام را فاش کردند.

به گزارش کلینی نیوز، اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه های انگلیسی حکایت از این دارد که یک مامور اطلاعاتی کانادایی در عملیاتی مخفیانه، دختران جوان را برای پیوستن به گروه ترویستی داعش در سوریه، به این کشور قاچاق می کرد و این در حالی است که پلیس انگلیس نیز از این مساله اطلاع داشت.

به نوشته وبگاه «تی‌آرتی»، «شمیمه بیگم» متولد انگلیس به همراه دو دختر محصل دیگر توسط یک مأمور اطلاعاتی کانادا به سوریه قاچاق شده بودند تا در گروه تروریستی داعش عضو شوند.

این شبکه ترکیه‌ای به نقل از رسانه‌های انگلیس از جمله روزنامه «گاردین» نوشت، لندن و اوتاوا با هم‌دستی یکدیگر ماجرای قاچاق این دخترهای نوجوان به قلمرو سابق داعش را لاپوشانی کرده بودند.

بیگوم به همراه خدیجه سلطانه ۱۶ ساله و امیره عباسه ۱۵ ساله در سال ۲۰۱۵ لندن را ترک کردند و آنطور که گفته می شود توسط محمد الرشید جاسوس کانادا برای پیوستن به داعش در سوریه قاچاق شدند.

به نوشته این رسانه، رشید قبل از اینکه جاسوس کانادا باشد، به اردن سفر کرد و آنجا با مقام های سفارت کانادا دیدار داشت و درخواست پناهندگی در کانادا کرد.

  یورش گروه تروریستی تکفیری داعش به منطقه السخنه سوریه

در این کتاب عنوان شده رشید که قاچاقچی انسان است، به کار گرفته شده و از او خواسته شده که اطلاعاتی در مورد داعش جمع آوری کند.

شبکه خبری بی بی سی نیز گزارش داد به پرونده هایی دست یافته است مبنی بر اینکه رشید مدعی شده جزئیات گذرنامه بیگوم را با کانادا به اشتراک گذاشته و شهروندان انگلیسی دیگری را هم برای مبارزه برای داعش قاچاق کرده است.

«ریچارد کرباج» در کتاب خود با عنوان «تاریخچه مخفی پنج چشم» که به تازگی منتشر شده آورده است، سرویس اطلاعاتی کانادا درباره این اتهامات جنجالی سکوت کردند و با توسل به «محرمانگی»، مأموران خود و دیگر نهادهای جاسوسی را مبرا کردند.

اصطلاح پنج چشم به اتحاد سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و چهار کشور متحد شامل کانادا، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا اتلاق می‌شود.

کرباج که در کتاب خود با چند جاسوس کانادایی مصاحبه داشته به گاردین گفت: «به مدت هفت سال است که این اقدام توسط کانادایی‌ها مخفی نگه داشته شده است. به نظرم این لاپوشانی از خود جرم رخ داده بدتر است زیرا نشانگر استفاده این آژانس‌های اطلاعاتی از اعضای باندهای تبهکار و گروه‌های تروریستی است».

  ردّ پای پلیس و نهادهای امنیتی انگلیس در آتش زدن مسلمانان

وی می‌افزاید، علاوه بر دولت کانادا، دولت انگلیس نیز از زمانی که نقش کانادا در جذب این دختران در داعش مطلع شد، اقدام به مخفی‌کاری کرد.

علاوه بر گاردین، روزنامه «تایمز» انگلیس نیز نوشته است، اسکاتلند یارد (پلیس پایتخت در انگلیس) می‌دانست که این دختران نوجوان توسط یک جاسوس دوجانبه کانادایی به سوریه قاچاق شده‌اند.

تایمز با اشاره به بخشی از کتاب کرباج می‌نویسد: «کانادا به‌صورت غیر علنی و زمانی که بابت لو رفتنش نگرانی پیدا کرد، به دخالت داشتن در این اقدام اعتراف کرد و از بریتانیا درخواست کرد نقش این کشور را لاپوشانی کند که موفق هم بود».

این شبکه با استناد به یک مامور ارشد اطلاعاتی خبر داد که رشید اخبار و گزارش هایی را به دستگاه اطلاعاتی کانادا ارائه می داده در ضمن اینکه افراد را برای پیوستن به داعش قاچاق می کرده است.

براساس این گزارش، دولت های انگلیس و کانادا در مورد ادعای مطرح شده هیچ اظهارنظری نکرده اند.

  شناسایی و بازداشت اعضای گروه نیابتی تروریستی داعش خراسان در شهر قم

این گزارش همچنین حاکی است بیگوم زمانی که در سوریه بوده با یکی از نیروهای داعش ازدواج کرده است. وی سه فرزند به دنیا آورده که همگی در نوزادی فوت شدند و در حال حاضر در بازداشتگاهی در سوریه که در کنترل گروه تروریستی پ ک ک/یگان های مدافع خلق است، به سر می برد.

وی در سال ۲۰۱۹ به دلایل امنیت ملی از حق شهروندی انگلیس محروم شد. مورد بیگوم به یک موضوع بحث در انگلیس تبدیل شده، کسانی که می گویند وی از حق شهروندی اش با سفر برای پیوستن به گروه تروریستی دست کشیده در مقابل کسانی که استدلال می کنند وی نباید فاقد ملیت باشد و مورد وی، مساله ای مربوط به قاچاق است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.