کد خبر : 17022
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1402 - 8:14

همکاری اساتید دانشگاه در آمریکا، انگلیس و استرالیا در تحقیقات علمی با دانشگاه شریف

همکاری اساتید دانشگاه در آمریکا، انگلیس و استرالیا در تحقیقات علمی با دانشگاه شریف
دانشگاه صنعتی شریف تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس است. با این حال گاردین هیچ مدرکی دال بر "نقض هرگونه تحریم" در انجام این پژوهش پیدا نکرده است.

 به گزارش کلینی نیوز ،  گاردین انگلستان روز ۲۵بهمن در گزارشی نوشت: استادان دانشگاه در آمریکا، انگلستان و استرالیا در تحقیقات پهپادی با یک دانشگاه ایران نزدیک به رژیم همکاری کردند. کار محققان دانشگاههای غربی و همتایان خود در دانشگاه شریف توسط کارشناسان به‌طور بالقوه بسیار خطرناک ارزیابی شده است.

استادان دانشگاه در انگلیس، استرالیا و ایالات متحده در تحقیقات مربوط به فناوری پهپادها با یک دانشگاه ایران (دانشگاه شریف) که تحت تحریم‌های مالی بین‌المللی قرار دارد، همکاری می‌کنند.

تحقیق مورد اشاره روزنامه گاردین، در سال ۲۰۲۳ توسط “موسسه مهندسین برق و الکترونیک” که یک پلتفرم جهانی است، منتشر شد.

در این تحقیق “استفاده از پهپادها، معروف به هواپیماهای بدون سرنشین، در شبکه‌های بی‌سیم و به عنوان هاب‌های ارتباطی” بررسی شده است.

  رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:مذاکرات دوحه موقعیتی بود که از دست‌‌ رفت

این تحقیقات توسط محققان دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، دانشگاه هیوستون آمریکا و دانشگاه صنعتی شریف در تهران انجام شده است.

در میان مراکز و آژانس‌هایی که از این تحقیق حمایت مالی کرده‌اند، نام “شوراهای تحقیقاتی وابسته به اتحادیه اروپا” و همچنین “دولت‌های انگلیس و استرالیا” دیده می‌شود.

دانشگاه شریف مشمول تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و انگلستان است و توسط آمریکا تحریم شده است. با این حال گاردین هیچ مدرکی دال بر “نقض هرگونه تحریم” در انجام این پژوهش پیدا نکرده است.

در سال های اخیر این تحریم ها باعث شده اند که دانشگاه شریف از بسیاری از موقعیت های بین المللی خود محروم شده و حتی در مواقعی نتوانند جوایز دانشجویان برنده شده در گردهمایی های علمی بین المللی را دریافت کرده و وارد ایران کنند.

  ممنوعیت همکاری با بازیگرانی ایرانی که کشف حجاب و یا فرار از کشور کرده‌اند

این دانشگاه ها در پاره ای مواقع قادر به وارد کردن تجهیزات مدرن از کشور های خارجی نیستند و حتی گاهی اوقات مقالات اساتید این دانشگاه  در مجلات بین المللی چاپ نمی شود.

بر اساس گزارش مؤسسه واشنگتن مستقر در آمریکا، سرعت توسعه برنامه پهپاد  ایران تا حدی به‌دلیل حمایت تحقیقاتی دانشگاه شریف بوده است.

دانشگاه های شریف و دانشگاه شهید بهشتی از سال ۲۰۱۱ از طرف آمریکا و کشور های عضو اتحادیه اروپا در تحریم ویژه قرار گرفته اند که دلیل این تحریم ها نیز سوءظنی است که مقامات این کشورها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند.

با وجود اینکه موضوع تحریم‌ها علیه برخی مراکز آموزشی مانند دانشگاه شریف و بهشتی موضوع تازه‌ای نیست و در سال‌های اخیر چندین بار مطرح شده‌است.

  آیت الله خامنه ای در دیدار با دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین:غزه تا این لحظه پیروز اصلی میدان است

با تحریم های ۴۵ سال اخیر جمهوری اسلامی که ۴۵ سالگی جشن پیروزی انقلاب خود را با حضور چشمگیر  از اقشار مختلف برگزار کرده است که موفقیت های چشمگیر ایران دز زمینه های علمی منجمله پرورش متخصصان در زمینه حوزه فضا، انفورماتیک، تولید پهپاد های پیشرفته بدون سرنشین، پیشرفت های ذر حوزه انرژی هسته ای، پرتاب ماهواره به فضا و پرورش نخبگان درزمینه پزشکی می توان یاد کرد..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.