کد خبر : 6578
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مرداد 1401 - 8:11

هجوم حامیان مقتدی صدر به پارلمان عراق

هجوم حامیان مقتدی صدر به پارلمان عراق
صد‌ها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیر، پارلمان بغداد هجوم بردند و شعار سر دادند.

به گزارش کلینی نیوز، گفته شده بیشتر این افراد حامیان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق بوده‌اند؛ تظاهرکنندگان مخالف نامزدی محمد السودانی، وزیر و فرماندار سابق این کشور هستند.

منطقه سبز در پایتخت عراق دارای ضریب امنیتی بالایی است که ساختمان‌های دولتی و اماکن دیپلماتیک در آن واقع شده‌اند؛ نخست وزیر عراق از تظاهرکنندگان خواسته بود «فورا» از منطقه سبز خارج شوند.

شاهدان عینی گفته‌اند پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و آب فشار قوی استفاده کرده است.

در جریان انتخابات ۹ ماه پیش، ائتلاف مقتدی صدر بیشترین کرسی‌های پارلمان را بدست آورد اما هنوز هیچ توافقی برای انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری جدید بدست نیامده است.

  دفتر محمود صرخی در عراق به آتش کشیده شد

ائتلاف به رهبری مقتدی صدر که با شعار استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسیبزرگترین فراکسیون پارلمان این کشور به شمار می‌رود.

دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور کماکان اداره عراق را در دست دارد؛ اگر توافقی درباره دولت جدید حاصل نشود، آقای کاظمی ممکن است بعنوان سرپرست تا برگزاری انتخابات جدید در قدرت بماند.

تظاهرات امروز بزگترین گردهمایی خیابانی از زمان انتخاباتی بود که بحران پس از آن تا به امروز ادامه داشته است.

در ماه‌های گذشته، مقتدی صدر از طریق گروه طرفداران صدر و متحدان سنی و کرد آن‌ها به دنبال تشکیل «دولت اکثریت ملی» بوده است. اما تلاش‌های او را رقبایش در مجلس، «چارچوب هماهنگی شیعیان»، که «ائتلاف دولت قانون» به رهبری مالکی یک جزء اصلی آن را تشکیل می‌دهد، خنثی کردند.

  حکم بازداشت برای 65 هوادار «مقتدی صدر» که او را «امام زمان» می دانند

اختلافات مستمر بین صدر و مالکی هرگز پنهان نبوده و در ماه‌های گذشته با بروز اختلافات بین این دو در گزارش‌های رسانه‌ها درباره درگیری‌ها بر سر تشکیل دولت بعدی، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. گزارش‌های رسانه‌های مختلف گفته‌اند که صدر به دفعات از شرکت در هر دولتی که مالکی هم در آن حضور داشته باشد، خودداری کرده است.

اخیرا صدها هزار نفر از نمازگزاران وفادار به مقتدی صدر به دعوت او در مراسم نماز جمعه بغداد شرکت کردند؛ که به گفته تحلیلگران این نگرانی دامن زد که که تجمعات انبوه ممکن است در میان بن‌بست سیاسی چند ماهه به ناآرامی منجر شود.

  تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.