کد خبر : 17153
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 8:25

نیویورک تایمز: رژیم صهیونیستی پشت حمله خرابکارانه به خطوط لوله گاز ایران بود

نیویورک تایمز: رژیم صهیونیستی پشت حمله خرابکارانه به خطوط لوله گاز ایران بود
نیویورک تایمز در گزارشی ضمن اعتراف به عاملیت رژیم صهیونیستی در خرابکاری انفجار خط لوله انتقال گاز به تشریح جنگ پنهان بین ایران و این رژیم پرداخت.
به گزارش کلینی نیوز، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه عملیات خرابکارانه تروریستی به قصد حذف ۴۰ درصد انتقال گاز ایران بود، در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی است.
سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری گاز ایران درباره جزییات این اتفاق به خبرگزاری نفت (شانا) گفت: «حوالی ساعت یک بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه) در اثر اقدام‌های خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و فارس اتفاق افتاد.»
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی از اریک اشمیت خبرنگار امنیت ملی تایمز، رونن برگمن نویسنده نیویورک تایمز، مستقر در تل‌آویو، جولیان ای. بارنز خبرنگار حوزه آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و مسائل امنیتی بین‌المللی و نویسنده‌ای دیگر در روز ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ به انفجار تروریستی اخیر خط لوله سراسری انتقال گاز در بروجن پرداخته و عنوان می‌دارد: به گفته دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران، اسرائیل در این هفته حملات مخفیانه‌ای را به دو خط لوله اصلی گاز طبیعی در داخل ایران انجام داد و جریان گرما و گاز پخت و پز را به استان‌های دارای میلیون‌ها نفر مختل کرد.
نیویورک تایمز افزود: این خرابکاری که به گفته تحلیلگران، تشدید جنگ در سایه بین اسرائیل و ایران بود، باعث ایجاد اختلال گسترده در چندین استان ایران شد.
در ادامه این گزارش آمده است: این حملات نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در جنگ سایه‌ای است که اسرائیل و ایران سال‌ها از طریق هوا، زمین، دریا و حملات سایبری به راه انداخته‌اند.
تایمز همچنین عنوان داشت: اسرائیل مدت‌هاست که سایت‌های نظامی و هسته‌ای در داخل ایران را هدف قرار داده و دانشمندان و فرماندهان هسته‌ای ایرانی را چه در داخل و چه در خارج از کشور ترور کرده است.
اسرائیل همچنین حملات سایبری را برای از کار انداختن سرورهای متعلق به وزارت نفت انجام داده است که باعث آشفتگی در پمپ‌بنزین‌ها در سراسر کشور شده است.
این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد:اما به گفته مقامات و تحلیلگران، انفجار بخشی از زیرساخت‌های انرژی کشور که صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن متکی هستند، تشدید جنگ مخفیانه را نشان داد و به نظر می‌رسد که مرز جدیدی را باز می‌کند.
نیویورک تایمز می‌افزاید: جواد اوجی وزیر نفت ایران روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران گفت: نقشه دشمن این بود که در فصل زمستان جریان گاز را به چند شهر و استان اصلی کشورمان مختل کند.
آقای اوجی که قبلاً از این انفجارها به عنوان «حملات خرابکارانه و تروریستی» یاد کرده بود، علناً اسرائیل یا هر عامل دیگری را مقصر دانست. اما او گفت که هدف از این حمله آسیب رساندن به زیرساخت‌های انرژی ایران و برانگیختن نارضایتی داخلی بوده است.
تایمز همچنین عنوان داشت: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.
این رسانه آمریکایی همچنین اظهار داشت: مقامات غربی و استراتژیست نظامی ایران گفتند که حملات اسرائیل به خط لوله گاز مستلزم شناخت عمیق زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است، به‌ویژه که دو خط لوله همزمان در چندین نقطه مورد اصابت قرار گرفتند.

ده‌ها شهید و مجروح در پی دو انفجار انتحاری در مراسم سالگرد شهید قاسم سلیمانی در کرمان

ایران همچنین در ماه ژانویه یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی تاریخ خود را متحمل شد، زمانی که بمب‌گذاران انتحاری حدود ۱۰۰ نفر را در کرمان طی مراسمی برای سردار قاسم سلیمانی که چهار سال پیش توسط ایالات متحده کشته شد، کشتند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را
بر عهده گرفت.
این روزنامه چاپ نیویورک می‌افزاید: اکنون مقامات غربی می‌گویند که اسرائیل با انفجارهای پشت سر هم به داخل مرزهای ایران حمله کرده است که ایرانیان را ناراحت کرده است.
تایمز با نقل قولی از یک تحلیلگر امنیتی مستقر در رم با تمرکز بر خاورمیانه گفت: «این نشان می‌دهد که شبکه‌های مخفی فعال در ایران فهرست اهداف خود را گسترش داده‌اند و فراتر از سایت‌های نظامی و هسته‌ای پیشرفت کرده‌اند». این یک چالش و ضربه بزرگ برای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران است.»

انفجار درخط لوله سراسری گاز‌ در دو استان ایران در اقدامی «خرابکارانه»

نیویورک تایمز با اذعان به شکست این طرح رذیلانه سرویس‌های تروریستی اطلاعاتی غربی و صهیونیستی عنوان می‌دارد: این خرابکاری روز چهارشنبه چندین نقطه در امتداد دو خط لوله اصلی گاز در استان‌های فارس و چهار محال بختیاری را هدف قرار داد.
اما به گفته مقامات ایرانی و گزارش رسانه‌های محلی، اختلال در خدمات رسانی به منازل مسکونی، ساختمان‌های دولتی و کارخانه‌های بزرگ در حداقل پنج استان در سراسر ایران کشیده شد.
خطوط لوله گاز را از جنوب به شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان می‌رساند. یکی از خطوط لوله تا آستارا، شهری در نزدیکی مرز شمالی ایران با آذربایجان می‌رود.روز جمعه، اوجی، وزیر نفت، گفت که تیم‌های فنی این وزارت به طور شبانه‌روزی برای ترمیم خسارت کار کرده‌اند و این اختلال به حداقل رسیده است و خدمات دوباره برقرار شده است.
این رسانه در اظهاراتی مضحک و خنده‌آور عنوان داشت: اما ارزیابی وی در تضاد با اظهارات فرمانداران محلی و مقامات شرکت ملی گاز ایران بود که از قطع گسترده خدمات در پنج استان و تعطیلی ساختمان‌های دولتی خبر داده بودند.
کارشناسان انرژی ایران در شبکه‌های اجتماعی به مردم مناطق آسیب‌دیده که در برخی نقاط دمای هوا به زیر صفر رسیده است توصیه کردند لباس گرم بپوشند.

تغییری محسوس در جنگ سایه

این حملات نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در جنگ سایه میان اسرائیل و ایران است که سالها یکدیگر را از طریق حملات هوایی، زمینی، دریایی و سایبری، هدف قرار می‌دهند.

  دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

اسرائیل مدت‌ها است که سایت‌های نظامی و هسته‌ای در داخل ایران را هدف قرار داده و دانشمندان و متخصصان انرژی هسته‌ای ایران را در داخل و خارج از کشور ترور کرده است.

اسرائیل پیشتر، حملاتی سایبری را برای مختل کردن سرورهای متعلق به وزارت نفت انجام داد که منجر به اختلال در سیستم پمپ‌های بنزین‌ در سراسر ایران شد.

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، مقامات و تحلیلگران می‌گویند که منفجر کردن بخشی از زیرساخت‌های انرژی یک کشور که صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن وابسته هستند، نشان دهنده تشدید جنگ سایه‌ای است که به نظر می رسد جبهه جدیدی را باز می‌کند.

  ترامپ: امیدوارم آمریکا ایران را از روی زمین محو کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.