کد خبر : 16876
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 - 9:11

نیم قرن تحریم اقتصادی ایران؛ مقایسه با کره جنوبی، ترکیه و عربستان

نیم قرن تحریم اقتصادی ایران؛ مقایسه با کره جنوبی، ترکیه و عربستان
ایران هفت سال پیش از انقلاب ۱۳۵۷، دو برابر کره جنوبی بود؛ اما بدلیل هشت سال جنگ تحمیل شده بر ایران و تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمان سنتی یعنی اروپا ۴۴ سال بعد از تاسیس جمهوری اسلامی، ، ارزش تولید ناخالص داخلی کره جنوبی از سه ونیم برابر اقتصاد ایران فراتر رفته است.

به گزارش کلینی نیوز، محاسبات پایگاه داده‌های باز ایران، در گزارش روز ۱۸ بهمن، نشان می‌دهد که به‌ فاصله نیم قرن اقتصاد ایران از رقبای دیرین‌اش یعنی کشورهایی مانند کره‌جنوبی، عربستان سعودی و ترکیه بدلیل هشت سال جنگ فرسایشی عراق علیه ایران و تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمان های سنتی یعنی اروپا با فاصله قابل ملاحظه‌ای عقب افتاده است. این در حالی است که  کشورهای کره جنوبی، ترکیه و عربستان هیچگونه تحریمی در طول ۴۷ سال نداشته اند و از بازارهای جهانی برای صادارات خود بهره جسته اند

مقایسه ارزش تولید ناخالص داخلی ایران (به‌قیمت ثابت) در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۲ خورشیدی، نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در این مدت کمتر از سه برابر یعنی۱۹۰ درصد، رشد داشته است.

این در حالی‌ است که در طول این دوره، اقتصاد کره جنوبی نزدیک ۲۵ برابر (۲,۳۷۰ درصد)، اقتصاد ترکیه نزدیک ۱۰ برابر (۸۷۲ درصد) و اقتصاد عربستان سعودی بیش از ۵ برابر (۴۱۱ درصد) بزرگ‌تر شده‌ است.

  توقیف کشتی نیکولاس ST در دریای عمان توسط نیروی دریایی ایران

پایگاه داده‌های‌ باز با استناد به آمار بانک جهانی در ربع قرن گذشته، محاسبه کرده است که ایران در سال ۱۳۵۰، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان بود.

این درحالی است که اصلی‌ترین رقبای اقتصادی ایران؛ کشورهای عربستان سعودی و ترکیه در رتبه‌های ۱۸ و ۲۱ و کره جنوبی در رتبه ۲۹ قرار داشتند.

این موقعیت بعد از ۵۲ سال وارونه شد. محاسبات نشان می‌دهد وضعیت این چهار کشور در رده‌بندی اقتصاد جهانی در طول نیم قرن و بعد از انقلاب ۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی، کاملا دگرگون شده است.

اکنون کره جنوبی در رتبه ۱۱، ترکیه در رتبه ۱۶ و عربستان در رتبه ۲۰ قرار دارد و جایگاه ایران،‌ در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ از ۲۷ فراتر نرفته است.

  بازار بورس| ارزش غول نفتی آرامکو عربستان از اپل پیشی گرفت

وضع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرکای اروپای خود علیه ملت ایران که از یک سال پس  وقوع انقلاب اسلامی ایران و  روی کار آمدن جمهوری اسلامی کلید

جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۷  به کشورهای منطقه  ثابت کرده است که بدون آمریکا نیز می توان به رشد اقتصادی خود ادامه دهد.ا

دویدن درمارتن جهانی پیشرفت با نرخ رشدی ۱۱ برابرمتوسط جهانی

در حال حاضر ایران در جمع ۱۰ کشور فضایی جهان حاشیه‌سازی‌های جهانی آغاز شد؛ چرا که این موضوع اهمیت زیادی داشت. معنای قرار گرفتن ایران در جمع ۱۰ کشور فضایی یعنی جایی بین روسیه، آمریکا، چین، ‎هند و یا ‎آژانس فضایی اروپا.

بر اساس گزارشی که توسط وب سایت بین المللی «Web of Science» منتشر شد: «ایران با نرخ رشد علمی ۱۰.۴ درصدی در سال ۲۰۱۹ ، در میان ۲۵ کشور برتر جهان در رتبه دوم قرار دارد.» همچنین بـه گـزارش دو پایـگاه معتبـر علمـی New Scientist و Metrix Science ،جمهـوری اسلامی ایـران بـا نرخ رشـد ۱۱ برابـر متوسـط جهانی، رتبـه نخسـت رشـد علمی را در بیـن سالهای ۱۹۸۰-۲۰۰۹ دارا بـوده اسـت. این آمارها نشان می دهد ایران سریع‌تر از هر کشور دیگری در دنیا در مسیر پیشرفت علم و فناوری حرکت می‌کند.  به طوری که سهم ایران از تولید علم دنیا در سال ۱۹۹۸ از ۰.۰۷ درصد ، به ۲ درصد در سال ۲۰۲۰ می‌رسد. یعنی سهم ایران از تولید علم دنیا نسبت به جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.